Efterfødselstræning med personlig træner – Get fit mama!

Min søn kan kigge på eller være med, alt efter hvad han lyster
Min søn kan kigge på eller være med, alt efter hvad han lyster

Af Maria Lyngsø Hougaard

Jeg er nu halvvejs i mit forløb med en personlig efterfødselstræner. Vi mødes hver uge i Søndermarken i København ved et udendørs træningsområde. Og det er første ting, jeg kan slå fast; det er så meget federe og mere inspirerende at træne udendørs!

Første møde
Jeg har ikke prøvet personlig træning før, men tiden går så hurtig med en lille baby, så det tiltalte mig at træne med én, der kan holde mig i ørene og presse mig. Derudover var det vigtigt for mig, at Lærke Rau, som hun hedder, er specialiseret i efterfødselstræning. Og netop det er jeg kun blevet bekræftet i, for hvor er det bare vigtigt, at man træner i den rigtige rækkefølge efter en graviditet og fødsel. Vidste du for eksempel, at du ikke må træne ydre mavemuskler, før du er helt sikker på, at de indre er ordentligt på plads? Ellers kan du risikere evig toblerone-mave eller endda brok!

thumb_img_3599_1024

Tisser du i bukserne?
Efter mit ønske mødte jeg Lærke Rau fra Getfitmama.dk i Søndermarken i København, da det virkelig tiltaler mig at træne udendørs. Inden mødet havde jeg udfyldt et skema fra Lærke med vægt, mål, stressniveau, søvn osv.

Lærke Rau fik mig hurtigt op på trampolinen; “Tisser du i bukserne?”… “Øhh, nej”… Det var hendes snedige måde at tjekke, om bækkenbunden trænger til en opstramning. Og hvis det forholder sig sådan, så er det ikke nødvendigvis de forhadte knibeøvelser, der skal til. Bare det, at du bevæger dig ud og gå ture eller tumle rundt med din baby istedet for blot at ligge på sofaen, træner også bækkenbunden.

Lærke er super sød, og første dag testede hun min kondition og styrke, så vi kunne starte på det niveau, hvor jeg befinder mig.

img_0608

Midtvejs
Det er meget hyggeligere, end jeg troede, selvom det er hårdt. Nogle gange så hårdt, at jeg tvivler på, at jeg kan gennemføre. Og der er ingen tvivl om, at jeg laver meget mere, end jeg ville gøre på et hold eller alene, fordi hun presser mig på en kærlig måde.

Før start var jeg bange for, at det ville blive for intenst, fordi alt fokus er på en selv. Men der, er det vigtigt at finde en, man kan lide, og så tager baby også lidt af alt den fokus. En personlig træner har nemlig overskuddet til at underholde ens baby imens. Træning sammen med min søn har nemlig aldrig været vellykket, da jeg har skulle være for meget på ham.

En hård fødsel fik Lærke på sporet
Lærke Rau ved, hvad hun taler om, for da hun selv blev mor i 2014, gik hun så meget i stykker, at hun måtte igennem tre operationer og et genoptræningsforløb.  Men hun var ikke imponeret over den genoptræning, hun blev tilbudt, og besluttede sig derfor selv at finde ud af, hvordan hun fik sin krop på rette spor igen – selvfølgelig med masser af erfaring fra sin tid som personlig træner.
Lærke fandt hurtigt ud af, at det handler om at integrere små ting i hverdagen, når man er blevet ny mor. Og i dag står hun bag firmaet getfitmama.dk.

Efterfødselstræner Lærke Rau med sin datter Silke
Efterfødselstræner Lærke Rau med sin datter Silke

Jeg mødes med Lærke én gang hver uge, hvor vi træner igennem, men lektierne derhjemme er nogle små trænings-pas hver anden dag – netop tænkt som noget, der kan laves hjemme i stuen evt. med baby som vægt eller mens man alligevel går tur med sin barnevogn. Lærke sender også sms’er og holder mig op på, hvordan det går. Samt jeg skal udfylde et skema for hver dag. Det gør alt sammen, at jeg får gjort mere end jeg ellers ville, selvom jeg bestemt ikke er god til at hanke op i mig selv!

Giver kroppen kærligt igen
Jeg har tabt mig omkring to kilo på halvanden måned, uden at jeg føler, at jeg har gjort særlig meget. Jeg er helt sikkert også blevet stærkere. Den første gang jeg skulle lave pull ups med Lærke, var jeg alt for slap, men nu kan jeg sagtens. Det føles super godt at få en stærk krop og give lidt igen efter en graviditet og fødsel, der lige meget hvad er en hård omgang for kroppen.

img_0226

Vil du have en gratis smagsprøve?
Hver uge kommer Lærke Rau med et godt råd eller træningstip på Mor-skabs Facebookside. Så gå ind og scroll ned for at se en video for hver uge.

Der fortæller Lærke, hvordan du finder ud af, om dine mavemuskler er vokset rigtig sammen, og hvordan du skal træne dem for ikke at risikere evig toblerone-mave. Hun fortæller også, hvordan du kan få din bækkenbund tilbage UDEN nødvendigvis at lave knibeøvelser – fedt ikke?!

Hvis du bor på Sjælland kan du booke Lærke Rau HER
Og eller kan du finde en personlig træner med speciale i efterfødselstræning i dit lokalområde.

En tanke om "Efterfødselstræning med personlig træner – Get fit mama!"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *