Gravid motion

Gravid yoga

Gravid Yoga
Der er gravid yoga hos de fleste yogasteder landet over.
Jeg har selv haft min gang hos det lille nyåbnede sted “Hélt” på Frederiksberg, der køres af to skønne kvinder.
Det er et lille sted, hvor den enkelte er i fokus, og hvor man bestemt ikke føler sig som på et samlebånd.

De har forskellige gravidforløb med fokus på en sund graviditet og fødsel. Målet er at bevare smidighed, styrke og udvikle kropsbevidsthed under graviditeten.

Med yogaen prøver de at forebygge graviditetsgener eller holde dem nede, hvis de allerede er opstået, fx. i form af væskeophobninger og bækkensmerter.
Jeg har problemer med mit hofteben, og det tog underviser Fia meget alvorligt og sammensatte et helt program med udgangspunkt i, at jeg ikke kan lave for mange asymetriske øvelser uden at overbelaste, så der tages højde for den enkelte.

Man får også inspiration til den kommende fødsel og afprøver teknikker, der skal vise en, hvordan man reagerer, når noget smerter eller irriterer – huske du at slappe af i kæben alligevel?!
Yogastillingerne er sammensat af rolige, blide stillinger, enkelte balance- og styrke-stillinger, bækkenbundstræning og vejrtrækningsøvelser, der beroliger og skaber fokus og kan anvendes under fødslen.

Hver time begynder med, at alle fortæller, hvordan de har det, hvilket er rart, når man er i et forum, hvor alle er i samme båd. Det er altid rart at have steder under sin graviditet, hvor du kan tale om det, uden at ikke-gravide sidder og kigger fjernt ud i luften.

Gravid yoga kan varmt anbefales, men vær bevidst om de enkelte bevægelser, hvis du har bækkenproblemer. Nævn det for din underviser og fokuser på de symmetriske.

Der er masser af yogahold for gravide over hele Danmark.

Hvis du bor i København, kan du læse mere om Hélt HER


_gravidevand2

Gravid i vand
De fleste svømmerhaller i Danmark har hold for gravide og hold for nybagte forældre med babyer.
Jeg har boltret mig i vandet i Vandkulturhuset i DGI-byen i København, hvor vandidraet.dk træner gravide og babyer.  Først trænede vi i det store Elipsen, hvor man kan svømme baner rundt og rundt og ikke fra kant til kant. Og derefter i det dejlige 34 graders bassin.

Vores instruktør Keshia medbringer hver gang noget, der ligner håndvægte og som under vand også har den effekt. Vi får også bælter på, så vi kan holde os og de store maver oven vande, mens vi træner balance og styrketræning over vand.
Da jeg ankom første gang, troede jeg, at det var noget med at lægge på en plade og flyde rundt – ren wellvære og det ene sted, der kunne give en følelse af ikke at være tung.
Den del er også med henne i varmtvandsbassinet, men der bliver betemt også trænet muskler og kondition – og hvor er det skønt at føle, at man rent faktisk får mere ud af det en at slappe af.

Det er også rigtig hyggeligt at følge pigerne og deres voksende maver. Og især under holdlegene og konkurrencerne (bare rolig de er ret lette for selv den tykkeste), får man også grint og sludret.
Gravidsvømning kan varmt anbefales.

Der er gravid- og babysvømning i de fleste svømmehaller rundt om i Danmark.

Hvis du bor i København, kan du kan læse mere om vandidraet i DGI HER

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *