Epi-no – træn op til din fødsel

Af Maria Lyngsø Hougaard

Har du nogensinde hørt om en epi-no? Jeg havde ikke hørt om den, før jeg begyndte at læse på nettet, om man kan gøre noget for at træne op til sin fødsel. En Epi-no er en lille ballon med en pumpe og ur-skive. 

Ideen, som førte til udviklingen af EPI-NO, stammer fra Afrika, hvor gravide kvinder forsigtigt indsætter en calabash i skeden for at strække bækkenbundsmusklerne og mindske risikoen for bristninger. Fra denne oldgamle afrikanske skik er EPI-NO og EPI-NO metoden udviklet med hjælp fra gynækologer, jordemødre og gravide kvinder.

Den kan bruges både til at træne din bækkenbund – gravid eller ej. Og til at træne din fornemmelse af at blive udvidet forneden og udfordre dit mellemkød for at undgå bristninger – og måske få mere ro omkring, at der skal en baby ud dernede.

Afrikanske calabash

Bækkenbunds-træning
Den kan bruges til at genoptræne bækkenbunden efter fødslen (og styrke den før). Her har mange svært ved at mærke, om de kniber rigtigt. Det får mange til at droppe træningen, hvilket er super skidt, for mange kvinder går rundt og drypper i bukserne. Der er også en motivation ved epi-noen, idet den har en ur-skive, hvor en lille viser bevæger sig, når man kniber, så du kan ret faktisk følge udviklingen og se, at du kan knibe mere og mere. 

En Epi-no

Træn til fødslen og forebyg bristninger 
Men noget endnu mere interessant, når man er gravid er, at du kan bruge epi-no til at få en føling med det sted, hvor barnet skal ud, så du måske bliver mindre chokeret over følelsen, når babys hovede står dernede og trykker. Og sidst men ikke mindst kan du de sidste uger op til fødslen træne dit mellemkød, og se at det faktisk kan udvides mere, end du nok tror. Og måske minimere angsten for at sprække helt om til enden! 

Epi-no er en ballon, som du putter ind og så kan du pumpe luft i den, mens du kigger på urskiven. Se mere her: https://betterbirth.dk/videoer/

Til bækkenbundstræning skal den blot pustes op, så du kan mærke den og så klemme. Men når du skal øve op til fødslen, puster du den så meget op, du kan, uden det gør ondt. Men du skal kunne mærke det stramme i mellemkødet. Så ligger du med den i 10 min og føder den så. Det giver dig en fornemmelse af fødslen. Vi er jo ikke vandt til at mærke den slags dernede. Du kan så måle ballonen bagefter og få en fornemmelse af, hvor meget dit mellemkød kan udvides. Og sådan kan du træne og opleve, at det kan strækkes mere og mere. Og i det hele taget bare blive fortrolig med følelsen af stor udvidelse, svie og at presse noget ud. 

Foto: http://melissajean.com.au
Insta: @melissajeanbabies

Se her hvordan du træner med epi-no før fødslen!

Man skal lige vende sig til følelsen, men epi-no er ret nem at komme i gang med. Og man bliver overrasket over, hvor meget mellemkødet faktisk kan udvides – og sådan lidt; hey! så er det jo ikke så frygteligt, at jeg skal presse 10 cm ud. Så sprækker jeg nok ikke om til endetarmen…
Så hvis du er lidt nervøs for det at skulle presse en babys hovede ud. Eller for at sprække. Så lad være med at ignorere det og skubbe det foran dig. Tag istedet tyren ved hornene og tag kontakt til dit mellemkød, sig hej og træn sammen med det! 

Du kan købe din epi-no her!


Læs her hvad andre kvinder siger om epi-no: https://betterbirth.dk/kvinderne-om-epi-no/

Der er sponsorerede ting i artiklen – samarbejder med brands er altid nøje udvalgt af Mor-skab, og holdningerne er fra hjertet. Produkter, der fremvises her, er ting, vi har håndplukket! //Mor-skab

En tanke om "Epi-no – træn op til din fødsel"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *