Om mor-skab

cropped-Logo.jpg

  • Morskab; det at more sig og have det sjovt
  • Moderskab; at være eller blive mor

Velkommen til Mor-skab!
– Et online magasin om at være gravid og mor med tanken om, at moderskab ikke skal være uden morskab.

Siden forener tips og tricks om alt fra hvilken barnevogn, der er bedst til info om barselsunderholdning. Seriøse artikler om at miste et barn eller ikke føle den umiddelbare romantiske moderbinding. Sjove klummer om, hvordan man egentlig er nogens mor. En god bunke kultur-indsprøjtninger, for mødre skal da også se gode film, kigge på streetart og spise lækkert med eller uden krapylen. Og der vil ikke mindst deles erfaringer ud om gode lagersalg, fødselsforberedelse, udstyrslister og meget andet.
Alt inden for moderskab og morskab.

Læs mere ...

10 gode råd til julehygge med børn

Julehygge på sofaen
Julehygge på sofaen – Photo: melissajean.com.au #melissajeanbabies

Af Louise Vilhelmsdal, mor til snart fire

Træf en beslutning om, hvad I som familie synes, er det vigtigste og hyggeligste at bruge de korte decemberdage på. Især familier med flere aktive børn i forskellige aldre, hvor mængden af julearrangementer er nærmest uoverskuelig, og ofte ender med overtrætte unger, der er sukkerkolde på æbleskiver og forældre, der glæder sig til at putte dem. Børn tager ikke skade af at gå glip af noget, tværtimod. De fleste børn elsker traditioner og gentagelser. Men det kan sagtens være små ting, som at der i december altid er levende lys på bordet, at nissen bliver lagt til at sove hver aften eller at noget af julepynten altid hænger på det samme sted. Gennemtænk på forhånd om julehyggeprojektet passer til barnets alder. Ja det er hyggeligt at koge klejner og lave bolcher, men ikke med små børn. Der er brunkage,r hvor dejen kan laves i god tid og sagtens kan holde sig i dagevis i køleskabet meget bedre. Så kan man bage så længe det er hyggeligt og stoppe mens leget er god – og der indgår ikke kogende olie!!

skaermbillede-2016-10-27-kl-20-28-08
Photo: melissajean.com.au #melissajeanbabies
  • Husk at det er processen ikke produktet, der er vigtigt. Muligvis bliver juniors kreationer ikke egnet til billeder på facebook, men måske kommer der en dag, hvor den skæve nisse med kun et øje i midten bliver en elsket juleting. Husk at skrive navn og årstal i det børnene laver.
  • Hav en ordentlig stak ”Pyt-kort”i ærmet. Måske ender den hyggelige skovtur, hvor børnene med friske røde kinder skulle samle kogler til dekorationer med et barn i flyverdragt, der ligger i skovbunden og skriger, at de ikke gide lave juledepressioner, så trækker man pytkortet tager hjem og sover til middag – og bagefter laver man bare dekorationer uden kogler.

    Louises egen datter elsker jul
    Louises egen datter elsker jul
  • Snyd hvor du kan slippe afsted med det, hvis færdiglavet risengrød varmet i mikroovnen giver dig en ekstra halv time til at sidde under et tæppe og læse julehistorier for børnene, så er det måske meget godt givet ud.
  • Slap af!! Synes du, der er 100000 ting, du skal nå i december så stop op og overvej, hvilke der egentlig betyder noget i det lange løb. Måske blev julen med de snavsede vinduer, køberødkålen og sidste-øjebliks-julekorts-mailen den allerbedste, fordi der var tid til at være sammen.

    11165163_10153368767808553_2067658932329603115_o
    Familiehygge frem for stress – Photo: melissajean.com.au #melissajeanbabies
  • Lær børnene glæden ved at give, glæden ved at finde eller lave den perfekte gave til farmor og snakke om, hvor glad hun bliver. Man kan også støtte velgørende formål og tale om, at julen handler om, at vi skal være passe på og hjælpe hinanden.
  • Hold juledag fri. Efter juleaften trænger mange børnefamilier til at gå rundt i nattøj og lege med julegaver. Det kan koste en del sværdslag, når nu moster Oda plejer at holde julefrokost der, men hvis man skal vælge mellem overtrætte børn eller en sur moster Oda, der må flytte sin julefrokost eller holde den uden os, foretrækker jeg det sidste.
  • Drop den dårlige samvittighed, for der findes ingen facitliste over den rigtige måde at jule på. De bedste juleminder kan sagtens være de små ting; når man sprøjtede mandarinsaft ind i stearinlyset, og det knitrede og duftede af jul eller når ens far sad med en i armen og så julekalender, selvom han altid faldt i søvn imens.
  • Læs mere ...

    Har du råd til jul?

    img_4345
    Har du råd til jul?

    Af Andreas Høstbo – finansøkonomi studerende

    Julen betyder utrolig meget i den danske kultur, og det betyder også, at børnene i familien ofte har store forventninger til julen. En undersøgelse har vist, at mange forældre ligger søvnløse i løbet af julen, da de ikke føler, at de har råd til at kunne leve op til barnets forventning.

    Læs mere ...

    KAN MAN JULEHYGGE MED EN BABY?

    En 9 måneder gammel baby skal da have pakkekalender og nissehue - skal han ikke?!
    En 9 måneder gammel baby skal da have pakkekalender og nissehue – skal han ikke?!

    Af Melissa Ejlersen

    Det er min babys første jul♥

    Og ligesom min mor har jeg altid været tosset med jul. Faktisk har jeg flere gange kærligt refereret til hende som ”juletossen” med henblik på antallet af kravlenisser, hun kan placere på en helt standard køkkenlåge.
    Om det er et produkt af min barndoms fantastiske julemåneder eller det ligger helt dybt i min DNA nedarvet efter en lang række af juletosser, vil jeg lade stå hen i det uvisse men faktum er, at jeg er gået hen og blevet en juletosse selv!

    Læs mere ...

    Vi lyver for at fremstå som perfekte mødre!

    Perfekte mødre
    Louise med sine unger

    Af Louise Vilhelmsdal, mor til snart fire 

    Jeg har et fotografi af mig selv som cirka 2 år gammel iført hønsestrik, lilla bukser i jernbanefløjl og orange seletøj, så jeg ikke kunne stikke af. Jeg var med min mor og hendes seminarieveninder til kvindefestival, hvor vi sang noget med ”okker-gokker- vi går med røde sokker”, og mødrene havde hængebryster og spillede guitar. Der er godt nok sket et par ting med mødre  siden.

    Læs mere ...

    Rejs til Bali med børn – part 1

    Rejs til Bali med børn
    Bali er smukt og meget børnevenligt

    Af Maria Lyngsø Hougaard

    BALI – de forstår sig på æstetisk på Bali. Her ofrer de farverige blomster og ihærdige røgelsespinde til guderne. Hvert værelse, hver indgang og hvert øre har en blomst som prydning. Balineserne er smilende, meget sociale og servicemindede. Og så elsker de altså babyer – de vinker ivrigt, griner, laver funny faces og kommer med børnesange på et sprog, min søn ikke kender…men han elsker det!

    Læs mere ...

    Børnebøger, der giver selvværd og lykke

    fullsizerender

    Af Maria Lyngsø Hougaard

    “Du er helt speciel” af Katja Bøggild-Qwist
    Selvværd er nøgleordet i Katjas bøger, der er skrevet ud fra tanken om, at ord skaber følelser. Så hvert kapitel i bogen “Du er helt speciel” har et direkte budskab til barnet, der forhåbentlig går ind i drømmeland fyldt med gode tanker.

    Læs mere ...

    Tips til din flyvetur med baby

    Flyvetur med baby
    Se, baby – der er Bali under skyerne!

    Af Maria Lyngsø Hougaard

    Vi er taget på Barsel med Baby på Bali – og det er lige så lækkert, som de tre B’er lyder sammen og næsten for godt, til at være sandt. Men jo, forleden tog vi flyveturen til den lille hinduistiske ø med rismarker, æstetik og afslapning sammen med vores lille søn på 8 måneder. En 17 timers rejse! Og noget vi spekulerede en del på var, hvordan flyturen ville gå. Så vi forberedte os godt og giver gerne vores erfaringer videre.

    Læs mere ...

    10 BUD TIL EN SUNDERE OG STÆRKERE MOR-KROP

    Træning med personlig træner Lærke Rau, der har giver sine 10 bud til nybagte mødre
    Træning med personlig træner Lærke Rau, der har giver sine 10 bud til nybagte mødre
    1. Start ikke for tidligt med at træne
      Mange går for hurtigt i gang med at træne i jagten på den flade mave. Giv kroppen ro til at komme sig, en graviditet og fødsel er hårdt for kroppen. Der er meget bevægelse der vil være godt at lave, men der er ingen grund til at starte ud med løb og tung styrketræning dagen efter du er hjemme fra hospitalet.
    2. Hvis nattesøvnen er meget forstyrret, så få sovet i løbet af dagen når muligheden byder sig
      Mangel på søvn er utroligt stressende for kroppen. Hvis kroppen er stresset har den ikke overskud til at have fokus på at tabe sig. Derudover har vi ofte ikke overskuddet til at vælge de sunde kost og livsstils-løsninger når vi er trætte.
    3. Put bevægelse ind i hverdagen, når muligheden er der
      Skal du alligevel ud og gå med barnevognen, så gå rask til så du får varmen i kroppen og pulsen lidt op.
      Ligger din baby på gulvet, så kravl ned sammen med babyen og tumle og leg sammen. At efterligne babyens bevægelser ser super god træning.
    4. Test for delte mavemuskler (rectus diastase), før du går i gang med at træne
      Det er super vigtigt at du får testet om dine mavemuskler har samlet sig helt inden du går i gang med at træne. Der findes adskillige videoer på nettet der viser dig hvordan du gør fx HER.
    5. Træk vejret dybt 10 gange hver dag
      Vores vejrtrækningsmusklen bliver ofte lidt klemt under graviditeten og det er vigtigt at vi får den godt i gang igen for at bla vores fordøjelse kommer til at virke optimalt og derudover har alle vores celler i kroppen brug for den ilt vi trækker ind.
      Brug 1-2 min hver dag på at stå op og trække vejret dybt ind og pust ud. Gerne træk ind gennem næsen.
      Optimalt set laves dette udenfor, så du får frisk luft ind i lungerne.
    6. Træn de store muskler hvis du ønsker at tabe dig
      Det er ikke 100 crunches hver dag der kommer til at give den flade mave. Få gang i de store muskler der kan forbrænde noget, som fx baller, lår, ryg og bryst. Squat er en fantastisk øvelser, som træner hele underkroppen og maven på samme tid – det vil være langt bedre at lave nogle af dem hver dag, fremfor at ligge og crunche.
    7. Det er ikke normalt at tisse i bukserne, når du hoster, nyser eller hopper
      Du skal ikke acceptere at du efter at være blevet mor, nu ikke kan hoppe i trampolin, sjippe eller hoste uden at tisse i bukserne. Bækkenbunden skal trænes op igen, så dette ikke sker.
      Knibeøvelser kan være fine at starte med, men efter ca. 8 uger, vil du ofte kunne gå over til at lave styrketræning i stedet, hvor du har fokus på vejrtræningen og på den måde aktivere din bækkenbund automatisk.
    8. Undgå disse bevægelser hvis du har delte mavemuskler
      Belastning på de lige mavemuskler (sixpakken) er ikke optimalt hvis de ikke har trukket sig sammen endnu. Så undgå lige crunches/situps/mavebøgninger, undgå planken. Undgå generelt alle øvelser der giver dig toblerone mave.
    9. Kosten er ca 80% af et fedttab.
      Træning er godt, men kan ikke gøre det alene. Der skal masser af grøntsager og vand til. Start med at have fokus på det. Prøv at få 2-3liter vand pr dag og 600-1000g grøntsager pr dag. Gerne grøntsager til alle dagens måltider, også morgenmaden! Det er selvfølgelig optimalt at skære ned på sukker og søde sager hvis man ønsker at tabe sig, men det må ikke blive fanatisk.
    10. Accepter kroppen som den er og arbejd videre derfra
      Tænk positive tanker om dig selv og din krop. Det giver kun negativ energi at banke sig selv oven i hovedet med at man er for tyk eller lign. Og der skal positiv energi til at få energi og overskud. Så accepter hvordan kroppen ser ud nu og arbejd så derfra. Kig dig selv i spejlet eller ta et billede af dig selv i fuld figur og kig så objektivt på billedet (det kan hjælpe at dække hovedet til), hvad ser du. Hvad er status reelt.

    Læs mere ...

    – moderskab og morskab