Om mor-skab

cropped-Logo.jpg

  • Morskab; det at more sig og have det sjovt
  • Moderskab; at være eller blive mor

Velkommen til Mor-skab!
– Et online magasin om at være gravid og mor med tanken om, at moderskab ikke skal være uden morskab.

Siden forener tips og tricks om alt fra hvilken barnevogn, der er bedst til info om barselsunderholdning. Seriøse artikler om at miste et barn eller ikke føle den umiddelbare romantiske moderbinding. Sjove klummer om, hvordan man egentlig er nogens mor. En god bunke kultur-indsprøjtninger, for mødre skal da også se gode film, kigge på streetart og spise lækkert med eller uden krapylen. Og der vil ikke mindst deles erfaringer ud om gode lagersalg, fødselsforberedelse, udstyrslister og meget andet.
Alt inden for moderskab og morskab.

Læs mere ...

10 BUD TIL EN SUNDERE OG STÆRKERE MOR-KROP

Træning med personlig træner Lærke Rau, der har giver sine 10 bud til nybagte mødre
Træning med personlig træner Lærke Rau, der har giver sine 10 bud til nybagte mødre
  1. Start ikke for tidligt med at træne
    Mange går for hurtigt i gang med at træne i jagten på den flade mave. Giv kroppen ro til at komme sig, en graviditet og fødsel er hårdt for kroppen. Der er meget bevægelse der vil være godt at lave, men der er ingen grund til at starte ud med løb og tung styrketræning dagen efter du er hjemme fra hospitalet.
  2. Hvis nattesøvnen er meget forstyrret, så få sovet i løbet af dagen når muligheden byder sig
    Mangel på søvn er utroligt stressende for kroppen. Hvis kroppen er stresset har den ikke overskud til at have fokus på at tabe sig. Derudover har vi ofte ikke overskuddet til at vælge de sunde kost og livsstils-løsninger når vi er trætte.
  3. Put bevægelse ind i hverdagen, når muligheden er der
    Skal du alligevel ud og gå med barnevognen, så gå rask til så du får varmen i kroppen og pulsen lidt op.
    Ligger din baby på gulvet, så kravl ned sammen med babyen og tumle og leg sammen. At efterligne babyens bevægelser ser super god træning.
  4. Test for delte mavemuskler (rectus diastase), før du går i gang med at træne
    Det er super vigtigt at du får testet om dine mavemuskler har samlet sig helt inden du går i gang med at træne. Der findes adskillige videoer på nettet der viser dig hvordan du gør fx HER.
  5. Træk vejret dybt 10 gange hver dag
    Vores vejrtrækningsmusklen bliver ofte lidt klemt under graviditeten og det er vigtigt at vi får den godt i gang igen for at bla vores fordøjelse kommer til at virke optimalt og derudover har alle vores celler i kroppen brug for den ilt vi trækker ind.
    Brug 1-2 min hver dag på at stå op og trække vejret dybt ind og pust ud. Gerne træk ind gennem næsen.
    Optimalt set laves dette udenfor, så du får frisk luft ind i lungerne.
  6. Træn de store muskler hvis du ønsker at tabe dig
    Det er ikke 100 crunches hver dag der kommer til at give den flade mave. Få gang i de store muskler der kan forbrænde noget, som fx baller, lår, ryg og bryst. Squat er en fantastisk øvelser, som træner hele underkroppen og maven på samme tid – det vil være langt bedre at lave nogle af dem hver dag, fremfor at ligge og crunche.
  7. Det er ikke normalt at tisse i bukserne, når du hoster, nyser eller hopper
    Du skal ikke acceptere at du efter at være blevet mor, nu ikke kan hoppe i trampolin, sjippe eller hoste uden at tisse i bukserne. Bækkenbunden skal trænes op igen, så dette ikke sker.
    Knibeøvelser kan være fine at starte med, men efter ca. 8 uger, vil du ofte kunne gå over til at lave styrketræning i stedet, hvor du har fokus på vejrtræningen og på den måde aktivere din bækkenbund automatisk.
  8. Undgå disse bevægelser hvis du har delte mavemuskler
    Belastning på de lige mavemuskler (sixpakken) er ikke optimalt hvis de ikke har trukket sig sammen endnu. Så undgå lige crunches/situps/mavebøgninger, undgå planken. Undgå generelt alle øvelser der giver dig toblerone mave.
  9. Kosten er ca 80% af et fedttab.
    Træning er godt, men kan ikke gøre det alene. Der skal masser af grøntsager og vand til. Start med at have fokus på det. Prøv at få 2-3liter vand pr dag og 600-1000g grøntsager pr dag. Gerne grøntsager til alle dagens måltider, også morgenmaden! Det er selvfølgelig optimalt at skære ned på sukker og søde sager hvis man ønsker at tabe sig, men det må ikke blive fanatisk.
  10. Accepter kroppen som den er og arbejd videre derfra
    Tænk positive tanker om dig selv og din krop. Det giver kun negativ energi at banke sig selv oven i hovedet med at man er for tyk eller lign. Og der skal positiv energi til at få energi og overskud. Så accepter hvordan kroppen ser ud nu og arbejd så derfra. Kig dig selv i spejlet eller ta et billede af dig selv i fuld figur og kig så objektivt på billedet (det kan hjælpe at dække hovedet til), hvad ser du. Hvad er status reelt.

Læs mere ...

Unge mødre kan godt være seje!

billede1
Unge mødre kan godt være seje – det er Nathalie et bevis på!

Af Ena Hajdari

Mange af os har ofte et snævret syn på unge forældre, der vælger at bringe et barn til verden mellem rusende fester, lysende cigaretglød, Carlsbergflasker og Roskilde festivaller, men lægger vi vores kontroversielle og fordomsfyldte briller til side, kan vi hurtigt få et glimt af den seje pige, der valgte at blive mor midt i sin ungdom.

Læs mere ...

SKAL man være ked af et kejsersnit?

Melissa med sin søn Villas efter kejsersnittet
Melissa med sin søn Villas efter kejsersnittet

Af Melissa Ejlersen

Hun læner sig tæt ind mod mig, og nærmest hvisker: ”Hvordan har du det efter dit kejsersnit?”. ”Fint, jeg er faktisk rigtig glad for det”, svarer jeg forsigtigt . Hun ånder lettet op og smiler ”Det er jeg også, mine to var endda planlagte – det var bare bedre for mig”.

Læs mere ...

Søvntræning til din natteravn – få hjælp af en søvnekspert

sovende

Af Maria Lyngsø Hougaard

Det lyder måske lidt vildt at få besøg af en søvnekspert. Men når jeg ser mig omkring, kæmper rigtig mange forældre med manglende søvn, og alt for mange babyer “får lov” til at sove alt for lidt, hvilket går ud over deres humør, indlæring og motorik.

Læs mere ...

Hybenmel og skål med sugekop – klar til babymad!

Mandelsmør og brændnældemel er et hit i babys mad - se hvorfor længere nede i artiklen!
Mandelsmør og brændnældemel er et hit i babys mad – se hvorfor længere nede i artiklen!

Af Maria Lyngsø Hougaard

Det er en helt ny verden, der åbner sig, når din baby skal til at have skemad. Indtil da har det været rimelig nemt med mælk (måske noget du først rigtig kan mærke, når skemaden er begyndt).
Men skemad er også en sjov ny ting, der skal udforskes og som kan bringe meget hyggeligt med sig, hvis du er tålmodig og giver tid.

Læs mere ...

Efterfødselstræning med personlig træner – Get fit mama!

Min søn kan kigge på eller være med, alt efter hvad han lyster
Min søn kan kigge på eller være med, alt efter hvad han lyster

Af Maria Lyngsø Hougaard

Jeg er nu halvvejs i mit forløb med en personlig efterfødselstræner. Vi mødes hver uge i Søndermarken i København ved et udendørs træningsområde. Og det er første ting, jeg kan slå fast; det er så meget federe og mere inspirerende at træne udendørs!

Læs mere ...

– moderskab og morskab