Barselsrejse i Thailand – del 4.: Koh Jum og Koh Yao Yai

Af Maria Lyngsø Hougaard

KRABI
Barselsrejse rundt i Thailand: Efter Pranburi tog vi tilbage til Bangkok og videre til Krabi, hvor vi havde en enkelt overnatning på det lille boutique hotel Just Fine i Krabi, fordi longtail bådene ikke sejler efter kl. 17. Dagen efter blev vi hentet af en chauffør booket af vores næste sted Koh Jum Lodge på Koh Jum. Efter aftale kørte han os forbi et stort supermarked på vej til båden, hvor vi kunne købe bleer og modermælkserstatning til de sidste uger i Thailand, som er på to øer, hvor det måske ikke er så nemt at skaffe. Derefter kørte han os til en longtailbåd, der tog os ud til øen Koh Jum.

Med longtailboat til Koh Jum

Med longtailboat på Andamanhavet
Jeg var hjemmefra lidt nervøs for disse longtails både med små børn. Flotte og autentiske er de! Men jeg læste hjemmefra om vand i båden op til ens knæ, når man sidder ned. Lød ikke ligefrem sikkert med små børn. Vi har medbragt en babyredningsvest og en til Anker hjemmefra, fordi det er noget, der gør os tryg, når vi skal sejle. En ting er om de har nok redningsveste, men de har ikke til babyer og børn, og det kan altså godt være afgørende for overlevelse ved en kæntring. Så der går vi altså med livrem og seler.
Der var ingen grund til nervøsitet. Longtail boat’en var super fin, høj og stabil!

ØEN KOH JUM
På den lille ø Koh Jum er der ægte afslappet østemning. Vi er vilde med Koh Jum. Koh Jum ligger cirka 25 km syd for Krabi, og er stadig ret uberørt af turisme. Her er små charmerende, ofte familiedrevne hoteller, i naturskønne omgivelser ved næsten øde strande.

Koh Jum har ingen 7-Eleven, ingen bank eller hæveautomat, ingen politistation. Koh Jum fik først elektricitet i 2009. Øen har tre søvnige fiskerlejer, den er dækket af frodige skove, cashewnød- og gummiplantager. Hovedparten af de omkring 2000 indbyggere er muslimer, og de lever fortrinsvist af fiskeri, gummiudvinding og fremstilling af lokale væve- og batikprodukter.

Kan vi bo uden aircon?
Vi bor på Koh Jum Lodge, som består af 19 hytter på pæle i en tropisk have. De ligger alle ved stranden med kig til Koh Phi Phi øerne. Det er nok det mest ‘primitive’ sted, vi bor på denne rejse. Og så alligevel er det slet ikke primitivt – hytten er utrolig smuk med naturlige materialer i træ og bambus – der er et godt opholdsområde, hvor Anker sover, og hytterne er 50 kvm store + badeværelse. Det er en noget anden standard end de pælehytter, jeg boede i, da jeg backpackede i Thailand for mange år siden.
Men her får du stadig følelsen af at bo i et med naturen – og med den dejligste terrassen med hængekøje, kan man ønske sig mere?!
Og så er der ingen aircondition, hvilket er noget, vi har gjort en del tanker. Hvordan dælen skal det gå med en baby? Der er ventilation i loftet samt to flytbare ventilationer, og så har vi bedt om en hytte i mest mulig skygge. Men vil det være nok?

Solnedgang på Koh Jum

Hvorfor har I valgt et sted uden aircon, tænker I nok? Vi har fået stedet anbefalet af flere! Faktisk som i; tag til Koh Jum for at bo på Koh Jum Lodge. Her er en særlig stemning og vibe. Man kan ikke andet end at slappe af. Koh Jum Lodge er et eco-resort, der har dedikeret sig til at passe på naturen og de uspolerede omgivelser. Og her er meget smukt.

Og vi er vilde med det. Og det er et sted, vi godt kunne finde på at tage tilbage. Den manglende air-con har ingen betydning. Utroligt nok. Vinden fra havet sender luft igennem hytten, og temperaturen her i December er helt tilpas.

Solhat, uv-dragt og solcreme

Solcreme og myggespray
Solcreme: Vi har taget rigeligt med solcreme med hjemmefra, så vi har noget uden skidt i blandt andet Zenz’ sololie. Det er fedt, at det er en spray, for det er bare noget nemmere med unger, der kan være en kende utålmodige, når poolen venter. Og den kan bruges måde på krop, ansigt og i hår – er vandafvisende og svanemærket (PS hvis man skal på en kort rejse, så har Zenz også økologiske rejsestørrelser). Jeg har også medbragt deres Pure shampoo, balsam og hårkur, som er uden skidt og derfor også kan bruges af ungerne
Myggemidler: Vi er meget i tvivl, hvorvidt vi skal bruge myggespray på Svend, der kun er 9 måneder. Det føles helt forkert på den fine nye hud, men det er jo bedre en Malaria – og Dengue-feber, som desværre stikker om dagen i sol, hvor dækkende tøj er tortur i varmen. Vi har 4 styk Autan myggespray med til Anker på 3 år (og måske Svend) og os hvis det ikke er slemt med myg, og en spray med DEET til os voksne, hvis der er mange myg. Hvis der er mange myg, så tror jeg, at vi sprayer Svend med Autan og ellers prøver med en dråbe citroneucalyptusolie blandet i babyolie. Det vurderer vi lidt dernede og fra sted til sted. Men vi sprayer i hvert fald tøj og udstyr. Vi har købt denne tekstil myggespray, som vi bruger til klapvognen, deres sovetelte, tøj, UV-dragt etc.

Huse med egen pool
Hvis du er til meget mere luksus, er der også Koh Jum Beach Villas, som er de smukkeste store villaer med egne pools. Top lækre! Men de koster også ca 2000+ pr nat. Vi nøjedes med at tage derhen og blive vist rundt.

De ejes af private, og er derfor charmerende forskellige – indrettet af dem, der ejer dem. Der er nogle store huse med 3-4 værelser og pool i midten, hvor det vil give rigtig god mening, hvis man tager afsted med familie eller venner og deler huset samt prisen.

De har egen økologiske køkkenhave, hvor de dyrker afgrøder til restauranten. Den er rigtig fin og hyggelig at gå rundt i. Vi spiste frokost på stedets restaurant, og der var super god service (omend personalet har nogle orange polo-t-shirts på, hvilket ikke lige signalerer luksus eller charme), men maden var ikke noget særligt, selvom den var dyrere end andre steder. Så her kan vi godt anbefale, at man prøver nogle af restauranterne i nærheden.

Koh Yao Yai “Glow Elixir”

ØEN KOH YAO YAI
Efter 6 dage på Koh Jum tog vi til øen Koh Yao Yai. Vi fandt ud af, at den nemmeste transport var at tage Tigerline færgen fra havnen på Koh Jum – med stop på Railey Beach og Koh Yao Nok – og til havnen på Koh Yao Yai. Her bor vi på Glow Elixir – også et sted, vi har fået anbefalet af folk, vi kender.
Her bor vi med privat pool og spabad udenfor på terrassen. Det er hyggeligt, low key, børnevenligt og billigt at tilsnige sig lidt luksus med egen pool. Vildt lækkert. Det er vores sidste ophold i Thailand, så der skal bare nydes igennem.

Koh Yao Yai er en stor ø, der ligger ca halvvejs imellem Phuket og Krabi. Den har sandstrande, mangrove, gummiplantager og fiskerlandsbyer. Vandet omkring har mange gode snorkel- og dykkersteder. Man kan komme rundt på øen med tuktuk eller scooter. På Son Bay Beach kan man bade på den skønneste strand, mens man nyder det lokale liv og de lokale børn i vandet.

“Glow Elixir”

Det er virkelig dejligt, at vi har vores eget private sted på Glow Elixir. Når det nu er sidste ophold, trænger vi bare til at være os selv og slappe af (og sætte tiden på pause).
Resortets strand er overraskende stille, afsondret og det smukkeste sted.

Vores værelse med egen pool og spabad (udendørs) har en meget smuk udsigt og en dejlig stor terrasse. Men værelserne er slidte. De kunne godt trænge til en kærlig omgang. Men når det så er sagt, så har vi heller ikke set andre steder i Sydthailand, hvor man kan få egen pool og spabad til lidt over tusinde kroner pr. nat.

Øboerne på Koh Yao Yai er opsatte på at bevare deres traditionelle levevis, så det er vigtigt at respektere deres lokale kultur ved at klæde sig ordentligt og ikke drikke alkohol uden for restauranter og resorts. Vi elsker, at de værner om deres måde at leve på. Og så ligger der en hyggelig lille lokal landsby lige ved resortet med nogle vildt lækre restauranter og et virkelig godt massagested på den anden side af den lille vej!

Farmand ville gerne have været ud og dykke, men dagene gik, og han fik aldrig rigtig bestilt noget. Men der er nogle rigtig gode dykkersteder i området fx Shark Point, Anemone Reef og King Cruiser Wreck. Og du kan også snorkle.

Koh Yao Yai

KRABI
Vi ankom til Krabi ved frokosttid på vores sidste dag i Thailand, som vi havde valgt at tilbringe i Krabi, så vi var tæt på lufthavnen. Og ikke på en ø, hvor vi var afhængige af, at båden sejler til tiden etc. Vi indlogerede os på Krabi Resort, hvor der var stor swimmingpool og legeområde, så vores unger virkelig kunne få brugt noget krudt, inden flyrejsen hjem.

Resortet var fint til sådan en enkelt dag og nat – og dejligt tæt på lufthavnen. Vi boede på et lækkert stort værelse med et dejligt badekar. Men resortet og området var meget turistet, og af den grund ikke et sted vi ville have lyst til at bo i længere tid.

Masser af grin og leg

BARSELSREJSE KONKLUSION
Åh, hvor er vi bare glade for, at vi har rejst i begge vores barsler. Først på Bali og nu rundt i Thailand. Og vi er så glade for, at vi har valgt at rejse i hele 7 uger. Det er så unikt at kunne rejse så længe, fordi vi laver vores barsler lappe ind over hinanden. Og selvom vi denne gang havde nogle længere transporter, synes vi ikke, det har været så hårdt – masser af snacks kommer man langt med! Vi kan bygge videre på de her minder i meget lang tid – i en travl rugbrøds-hverdag. Og vi føler, at vi har givet vores børn en her masse input (særligt Anker på 3 år) og kvalitetstid med deres forældre.

Hvis vi skulle lave noget om, så ville vi have droppet Hua Hin/Pranburi området. Det var vildt fantastisk at se de vilde elefanter – og måske det hele værd, men det var også en lang køretur frem og tilbage mellem Bangkok og Pranburi, og vi var ikke videre begejstrede for området/Hua Hin. Huset via Airbnb var dog helt fantastisk, så hvis man gerne vil til området, kan vi varmt anbefale det.
Hvor ville vi tage til igen, hvis vi skal det?
Koh Kood, Nordthailand og Koh Jum 🙂

PS Der er ialt 4 rejseartikler fra denne rejse + en pakkeliste-artikel + en artikel om legetøj og mad til små børn på rejse. Og så er der vores artikel om at flyve med små børn.

Start med artikel nr 1 HER

3 tanker om "Barselsrejse i Thailand – del 4.: Koh Jum og Koh Yao Yai"

1. Hej

Virkelig fedt at læse om jeres tur! Så mange gode fif.
    Vi skal afsted til Thailand i 8 uger med vores datter der, der vil være 10 måneder. Havde i overvejelser om vacciner til den mindste? 🙂

Mvh Camilla

1. Hej Camilla

Skønt det kan bruges! Og det lyder som en dejlig tur:-)

Vi fulgte anbefalingen hos det vaccinested, hvor vi fik vores vacciner. Jeg mindes, at de rykkede den almindelige børnevaccine frem, så han fik en ekstra omgang af den, og dermed allerede som 9 måneders var vaccineret mod de almindelige børnesygdomme. Men det mindes jeg, var det eneste vores yngste fik.