Barselsrejse i Thailand – del 1: flytur og Bangkok

Af Maria Lyngsø Hougaard

Vi synes, at en barselsrejse er et fantastisk koncept. En af de gange i livet, hvor der er god tid til at rejse i længere tid, uden at du bruger alle årets ferieuger på én gang eller skal tage orlov.

I 2016 fik vi vores første søn, og da han var 8 måneder tog vi 6 uger til Bali – læs om det her. Det var helt fantastisk, og noget vi ofte mindes og taler om. Selvfølgelig er det ikke det samme, som når man rejser uden små børn, men det kan noget andet – og vi syntes ikke, at det var særlig besværligt. Ikke nok til ikke at gøre det i hvert fald.

Dengang syntes vi, at Thailand var “been there-done that” for os, så vi valgte Bali, som var helt perfekt til vores rejse og ønsker. Denne gang kiggede vi meget på Sri Lanka, som vi gerne vil opleve. Vi besluttede dog, at det vil være sjovere med større børn med deres strande med store bølger og den lidt vilde natur, som vi gerne vil ud og trekke i. Vi vil faktisk også gerne tilbage til Bali, men vi synes, det er for tidligt – vi er simpelthen bange for at miste magien fra sidste tur.

Ubud Padi Villas med privat pool på smukke Bali, hvor vi var på barselsrejse i 2016

Så vi kom frem til, at vi ønskede et land i Østen, der ligesom Bali er helt vilde med børn, har lækker natur og ok billige steder at bo komfortabelt. Og da beslutningen så til sidst skulle tages, blev det Thailand. En vigtig note; vi fandt dog hurtigt ud af, at det er en ‘Bali-thing’ med de mange ret billige steder at bo med egen private pool lige ved værelset (som er ret fedt og nemt med en baby)!

Vores rute i Thailand
Vi har researchet rigtig meget og fået hjælp af en venindes veninde, der har boet i Thailand i mange år. Vi ønsker at komme væk fra den værste masseturisme og finde små mere autentiske perler rundt omkring – det kræver så også, at vi rejser til lidt mere besværlige steder, men til gengæld kommer vi væk fra fluepapiret, som virkelig ikke er os.

Tip: Kontakt hotellerne direkte pr mail og spørg, om de har et godt tilbud, hvis I bor der så og så mange dage, det giver ofte fine rabatter! Der er intet mellemled. Vi oplevede også, at vi kunne få early bird rabatter ved at bestille minimum 3 måneder i forvejen.

Vi rejser i seks og en halv uge, og vores rute hedder København – Bangkok – Koh Kood (ø) – Koh Mak (ø) – Koh Chiang/højlandet – Pranburi – Krabi – Koh Jum (ø) – Koh Yao Yai (ø) – Krabi – København. Og så har vi tænkt i, at vi ca er en uge hvert sted for vores børns skyld, samt at stederne varierer mellem både strand, by og højland samt imellem resort, farmstay, privat villa og hytter på stranden.

Vores rute 🙂 Vi har tegnet ruten for vores søns skyld, så vi kan forklare ham, hvordan vi rejser rundt i landet

Pakkeliste
På opfordring fra nogle af jer læsere, har vi udgivet en pakkeliste for vores rejse, hvor vi både forklarer nogle af de ting og valg, som vi har taget i forhold til pakningen – og der er et excelark, som I kan downloade med alle de ting, som vi har pakket ned til mindste detalje.

Lige til fysisk bevægelse inden man skal sidde stille i flyet

Valg af flytid
Flyturen tager 10 timer direkte fra København til Bangkok. Og hjem kommer den til at tage ca 12 timer fra Krabi til København. Vi har valgt en afgang fra København kl. 16, der lander i Bangkok kl. 8. Så kan børnene nemlig starte med at se flyet an og hygge sig lidt – så kommer der aftensmad – og derefter lidt leg, hygge og film – og så er det tid til at sove til nat. Det kan virkelig godt anbefales at flyve lange strækninger om natten, for så går der tid med at sove!

På vores første barselsrejse til Bali i 2016 skrev jeg en artikel om flyturen, og det er de samme råd, vi bruger denne gang. Dog kunne vi desværre ikke få en bassinet til Svend denne gang, fordi han er for gammel, men vi bookede alligevel plads, der hvor der kan hænge en bassinet, hvilket nemlig betyder god benplads og dermed plads til, at han (og storebror Anker) kan sidde på gulvet og lege. Og så medbringer vi igen den bløde lift, som beskrives i den gamle artikel, og den kan Svend så sove i på gulvet ved mine fødder eller på mit skød. Det er så rart at have noget med, han kan ligge i.

Tip: En blød lift (kun med plade i bunden) og lave sider fylder meget lidt og kan derfor “sniges” med ind i flyet. Vi plejer at bære baby i den på vej ind, så det ligesom er “en pakke”😀

***********

Ud og flyve med en baby og en 3-årig
Vi fløj med Norwegian og var noget spændte på standarden, da vi har hørt meget blandet. Men det var rigtig fint faktisk. Altså jeg ville gøre det igen (mener vi sparede 6000 kr på denne tur ved at tage Norwegian frem for næste mulighed). Og nej, de kommer ikke med lækre snacks og dejligt varme klude i løbet af flyturen. Maden er sparsom, og næste gang ville jeg nok tage mit eget med. Men det er jo også ok, at det ikke er lige så luksuriøs som på de dyrere fly. Sæderne var gode, og der var fin plads. Og underholdningen på skærmene var også helt fin.

Vi havde dog en uheldig oplevelse. Vi havde bestilt plads med bassinet, for selvom Svend var 4 dage for gammel til en – jep de kører efter alder frem for vægt, skørt – så havde vi rykket vores afrejsedato for at kunne få sådan en plads (læs ovenfor hvorfor).
MEN da vi kom ind i flyet, var det almindelige pladser midt i det hele. Begrundelsen var, at de senere havde skiftet flytypen, så sædenumrene var de samme, de var bare ikke bassinet-sæder i det her fly.

Øv, vi blev sgu ret sure. Når man decideret har bestilt dem og endda rykket sin afrejsedato. Der var flere sure baby-forældre på barselsrejse.
De fik dog fundet en bassinet-plads til én af os voksne sammen med baby, men den anden og Anker måtte sidde mange sæder derfra. Knap så fedt at jonglere baby alene. Men det gik. Jeg vil dog anbefale andre at ringe en måneds tid i forvejen og tjekke, at man stadig har de bassinet-sæder;-)

En 3-årig på fly
Og så har vi jo også en 3-årig med denne gang. Han havde sin egen håndbagage med i flyet, hvori der var overraskelser bestående af små stykker legetøj, som var blevet pakket ind som små gaver (med rigeligt tape, så de tager tid at få op). Malebog, pixibøger, klistermærkebog og lignende. Og så havde vi downloadet en masse lydbøger, som han kunne høre på en gammel iPhone, som vi har medbragt samt børne-hørebøffer med bluetooth.
Det var svært for Anker at skulle side op og sove. Så det endte faktisk med, at Anker faldt i søvn på gulvet, hvor man normalt har sine fødder. Det hjalp at lægge ham derned med en pude og hans lille sovepose, hørebøffer og lydbog på, og så gled øjnene i til sidst.

Bangkok berører alle sanser på sin egen lidt kaotiske måde

BANGKOK
Vi landede i Bangkok kl. 8 om morgen. Vi havde bestilt afhentning i lufthavnen af hotellet og early check in, da vi på forhånd havde regnet ud, at vi nok var trætte, og vi ville ikke stå der med to små børn og vente på et ledigt værelse. Vi var kun et døgn i Bangkok for lige at lande efter den lange flytur, og før rejsen videre ud til øen Koh Kood.

Khan San Road

Hotellet Ibis Styles Bangkok Khao San ligger tæt på Khao San Road, som vi husker fra vores unge backbacker-dage. Vi skulle med en bus derfra til færgen til Koh Kood, og derfor gav det god mening. Samtidig var det ret sjovt at vise Anker den smeltedigel af dufte, mennesker, boder, mad, leben og kultur, som Bangkok kan byde på. Lækker thaimad, elskelige thaier og en sen thaimassage til forældrene blev det også til, hurra.

Hotellet levede helt op til forventningerne. Vi boede på et stort familieværelse, hvilket var rart, for der var uundgåelige jetlag-opvågninger om natten.

Tip: Husk at medbringe Mastercard. Vi (og flere vi har talt med) har haft problemer med visa i ATM, men ikke med Mastercard.

Videre med bus og færge til Koh Kood
Næste morgen tog vi Bonsiri bus og færge videre til øen Koh Kood. Vi var meget spændte på, hvordan det ville gå med vores to drenge på ni måneder og 3.5 år) hele 5-6 timer i bussen. Vi havde hjemmefra medbragt en lille køletaske med køleelementer, som vi havde fyldt med mad og vand (det er virkelig rart med noget koldt) – samt medbragt en del snacks. Snacks er så vigtige, fordi de også er “leg”, når du hiver noget nyt og spændende frem. Anker havde lydbøger klar (downloaded til offline) på sin iPhone – det er no go for ham at se noget/læse noget, når vi kører, for han bliver nemt køresyg.

Svend sover i sin bløde lift på fly, bus og færge

Vi havde den bløde lift med ind i bussen til Svend, så han kunne falde i søvn i den på vores skød – samt en mørk stofble til at skygge for lys og hans dyne. Vi er ret påpasselige med aircon for ikke at blive forkølede. Der var toilet på bussen, men den lavede også et stop midtvejs. Og det hele gik faktisk over alt forventning. Vi endte med at få hele bagsædet, og Svend sov to lure på turen. Jo, selvfølgelig blev de da utålmodige til sidst, men det var okay. Skiftet til færgen var perfekt, for så skete der noget nyt.
PS man kan også flyve fra Bangkok til Trat, hvorfra færgen går, men det er lidt smådyr.

Tip: Bed om bagerste sæderække i bussen for plads

Nu er vi ankommet til øen Koh Kood – and life is good. Det er helt perfekt, at vi begynder vores barselsrejse her på Koh Kood Beach Resort i hele 8 dage, hvor vi virkelig kan ‘lande’.
Hej hej fra en frodig palmehave med den smukkeste udsigt ud over stranden:-)

FORTSÆTTELSEN: http://mor-skab.dk/barselsrejse-i-thailand-del-2-koh-kood-og-koh-mak/

3 tanker om "Barselsrejse i Thailand – del 1: flytur og Bangkok"