Få børnene til at spise grønt

Af Maria Lyngsø Hougaard

Hvis vi vil klimaet (og kroppen) det godt, skal vi introducere flere planter i vores aftensmad – og mindre kød. Men hvad så med ungerne – kan de lide kost, der er brygget på grøntsager? Og hvad er der af børnevenlig grøn mad?

Vi har taget ungerne med i køkkenet for at gøre dem glade for plantebaseret kost samt talt med en madglad-ekspert, der har gode råd til, hvordan man får sine børn til at spise mere grønt!

Mission: Mere grønt på menuen
Herhjemme vil jeg meget gerne have mere plantebaseret kost på menuen. Jeg tænker sket ikke at gå 100 % vegansk eller vegetarisk for den sags skyld, men hvorfor er det, at maden ofte er centreret omkring kødet?! Nu er der kommet så mange geniale erstatninger til kød – prøv bare at kigge i din lokales fryseboks; der er erstatning til kyllingestrimler, pølser, hakket kød etc. Men det er også fedt at ændre hele sin tankegang omkring det at skulle erstatte kødet med noget andet 1:1. Jeg boede på et tidspunkt med en flok vegetarer, og de tænkte måltidet på en hel anden måde.

Lækre grønne kogebøger
Men vi har bare nogle hofretter på rygraden, og det er ofte dem, der er nemmest at gribe til. Og der har jeg simpelthen brug for inspiration til nye retter uden kød – og det sker altså bedst via smukke og lækre fotos i gode gammeldaws kogebøger. I min research opdagede jeg, at forlaget FADL’s har rigtig mange gode vegetariske kogebøger. Hvor man bare skal åbne dem, og så får man lyst til helt at leve vegetarisk. Se billeder og opskrift-eksempler på børnevenlig grøn mad fra dem HER.

Børnevenlig grøn mad
Men hvad så med de børn, der ikke kan lide spinat imellem tænderne? Min egen erfaring er, at det hjælper rigtig meget at tage dem med i køkkenet. Hvis det gøres til et fedt “event”, så er de vilde efter at smage den mad, som de selv har lavet.

Lille Johannes finder foodprocessoren vældig interessant

Vi kastede os i køkkenet med sønnike på 3 år og min venindes søn på snart 2 år og ikke mindst en god foodprocessor. Jep, Kitchenaids smukke foodprocessor er ikke kun et praktisk gode, men den er også dødunderholdende for de små, skulle jeg hilse og sige. Vi kastede os ud i en Indisk Dhal med raita og salat med granatæble og mynte fra kogebogen Vegetarisk Hverdag.

Det er ret sjovt, når foodprocessoren gnasker agurkerne igennem

Ungerne elskede at smide tingene til raitaen i foodprocessorens tragt. De grinte og grinte. Og jeg siger jer; de skulle bare smage det hele bagefter “det har vi lavet!”. De var meget stolte, og det var tydeligt, at det betød noget, at de selv havde lavet det.

TIPS TIL AT FÅ DIT BARN TIL AT SPISE MERE GRØNT
Så ovenstående er mit personlige tip til at få mere grønt i ungerne. Men hvad siger en ekspert?! Jeg har spurgt forfatteren Jane Faerber, der er mor til tvillinger på 13 år, blogger på Madbanditten.dk og forfatter til 6 kogebøger, bl.a. bogen MADGLAD – Lær dit barn at elske rigtig mad

Hvordan får man børn til at spise flere grøntsager? 
“Sult er jo det bedste krydderi og det nemmeste trick i bogen til at få børn til at spise flere grøntsager er at servere dem, når de er sultne. En skål med gnavegrønt, når man kommer trætte hjem fra børnehave om eftermiddagen er et dejligt ritual til lige at lande hjemme igen efter en lang dag. Gulerødder, peberfrugt og agurk er hyppige favoritter hos børn men prøv også fx fennikel, kinaradise og glaskål, som alle smager dejligt skåret i stave. 

Da mine børn var små, var det et så fast ritual, at de selv kom og bad om ‘deres skål’, når vi kom hjem fra børnehave, hvis jeg glemte det. 
For mig betød det, at jeg ikke behøvede tænke så meget over, om der røg så meget grønt indenbords, når vi spiste aftensmad, for jeg vidste jo, at de lige havde sat en skål med grønt til livs.

Andre gode trick til at få mere grønt i børn er at skjule det i maden. Gryderetter kan gemme på mange grøntsager, man kan lave purerede saucer med indbyggede grøntsager og man have grøntsager i smoothies uden at nogen opdager det. 

At gemme grøntsagerne i anden mad synes jeg dog mest er til meget grøntsagsfjendtlige børn. 
Bedre er det simpelthen at servere grøntsager på en måde, der smager godt. En smule fedt hjælper det ofte godt på vej. Kogt broccoli smager fx hundrede gange bedre med lidt smeltet smør eller pesto over eller serveret med en god karrydip”.

Hvad kan man gøre, hvis man har et kræsent barn og ønsker, at han/hun spiser mere varieret? 
“Kræsenhed og børn, der afviser den sunde mad, kan være en virkelig svær situation at håndtere, da det rammer lige ned i et urinstinkt, hvor vi som forældre bliver bange for, at vores afkom ikke får nok føde.
Men sagen er, at nogle af de mekanismer, det sætter i gang hos os, kan være med til at forværre problemet. 

Kræsenhed håndteres bedst, tror jeg, ved ikke at gøre noget større nummer ud af det. At turde stole på at børn er selvregulerende, for det er raske børn altså, og nok skal spise, hvis de er sultne, kan være en rar hvilepude at have som forælder.

Igen er sult det bedste krydderi og sætter man sig sulten til bordet, er selv et kræsent barn mere tilbøjeligt til at spise det, der er der. Er maven derimod fyldt med teboller og kiks, er incitamentet til at smage den sunde mad mindre.

At bytte eftermiddagsbollen og kiksene med skålen med gnavegrønt er en glimrende måde at sikre at barnet stadig er sultent, når vi sætter os til bords. Måske viser det sig, at barnet slet ikke var kræsent. Måske var det bare mæt.

At have nogle generelt gode vaner og rutiner omkring både maden og måltidet kan også afhjælpe kræsenhed. Det kan være aftaler om, at man smager på maden, inden man afgør, om man kan lide den, at man taler pænt om maden og at man spiser det, der serveres. 
Man behøver ikke kunne lide eller spise fra alle elementer fra måltidet, men af respekt for både måltidet og den, der har lavet det, er det vigtigt at holde fast i, at man smager på det hele og generelt spiser den mad, der står på bordet og ikke alt muligt andet.

Det er nemmere sagt end gjort, især hvis man har et småtspisende barn og man derfor er tilbøjelig til at stå klar i kulissen med yoghurt, havregryn, bolle eller andet mad, man er sikker på, barnet vil spise. Men man gør sit barn en bjørnetjeneste på den måde.
Vi ved fra studier, at børn ikke er født kræsne. De har bare ikke lært at spise den mad, de tror, de ikke kan lide. Det betyder ikke, at kræsenhed er nogens skyld, det betyder bare, at man kan gøre sit barn en kæmpe tjeneste ved at ‘udsætte’ dem for så mange forskellige smagsindtryk som muligt. Jo flere smage de kender, jo flere ting vil de spise.

Der er masser af måder at udvide børns horisont på.  At involvere dem i madlavningen, så de har været med og set råvarerne før og efter og været med til at smage undervejs, er en super måde at skabe interesse. 
Rejser og restaurantbesøg er også guld værd. 
Beslut jer for at takke nej til børnemenuen med røde pølser og pomfritter og bestil i stedet en ret fra menukortet i halv størrelse. Smag på egnsretterne der hvor I rejser hen. Spis thaimad i Thailand og ikke kødsovs med pasta. Selv i Italien er der meget andet på menuen end pasta og pizza. Giv dine børn den gave det er at smage på hele verden. 

Måske tænker du, at det også er nemt for mig, og at jeg garanteret har børn, der spiser alting. Og det er rigtigt, det har jeg. Men de spiser alting, fordi jeg har insisteret på, at de skulle smage på alting og spise alt muligt forskelligt uden at skelne mellem ‘voksenmad’ og ‘børnemad’, siden de var helt små.
Og grunden til, at det har været så vigtigt for mig, er, at jeg selv var et ekstremt kræsent barn og det har voldt mig en verden af problemer langt op i mit voksenliv, at mine smagsløg ikke var blevet udfordret. Og den situation ønskede jeg ikke for mine børn. 

Man får ikke mad-modige børn bare af at ønske sig dem, men alle kan få mad-modige børn ved at lave nogle små men vedvarende justeringer i den måde, vi omgår mad og måltider sammen med vores børn”.

Følg Jane på Madbanditten.dk

Der er sponsorerede ting i artiklen og videoen – samarbejder med brands er altid nøje udvalgt af Mor-skab, og holdningerne er fra hjertet. Produkter, der fremvises her, er ting, vi har håndplukket! //Mor-skab

Vi kigger i vegetariske kogebøger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *