Rejs til Bali med børn

Rejs til Bali med børn – part 2

Solnedgang på Bali

Af Maria Lyngsø Hougaard

Jeg sidder her med udsigt til havet og grønne palmer og tænker over, hvad jeg har lært om at rejse med småbørn. I den første artikel – Rejs til Bali med børn – part 1 – beskrev jeg, hvorfor Bali er et rigtig godt sted at rejse med børn, og det er det virkelig! Så det vil jeg undlade at beskrive i denne artikel.

Det kommer selvfølgelig også an på dit barns/børns temperament, men vi synes, det er ret nemt at rejse med vores søn. En ting jeg kan konkludere (og godt vidste) er, at man skal have sit grej i orden, for så gør man det meget nemmere for alle parter. Som I også kunne læse i den første artikel, så har vi især været rigtig glade for at have en god rejseklapvogn med myggenet, vores bæresele, rejsesengen/teltet…

Teltseng købt hos Mammashop
Teltseng med myggenet købt hos Mammashop

…at vi har medbragt en børne-redningsvest, min søns uv-dragt og hat, en lille kop, skål, ske og pulvergrød, hans egen dyne at ligge på i teltet (mest for tryghed) og dansk børne-mavemedicin med (jep, sønnike har haft lidt tynd mave i nogle dage, men heldigvis ikke været ret syg).

Udsigt fra 'The Damai' i Lovina
Udsigt fra ‘The Damai’ i Lovina

Nærvær vs. mig-tid = Ferieregler
Hvad jeg ellers har tænkt meget over er, hvordan jeg vælger at bruge min tid her. Nu er vi jo her i seks uger, så jeg har personligt brug for at lave bare lidt andet end ren afslapning. Jeg har altid mange bolde i luften og projekter kørende, fordi jeg ikke kan lade være, og hernede kan jeg også få lidt tid til det.
Men jeg har skulle gøre mig tanker om, hvordan jeg ville forene det med nærvær for ikke at fortryde, når vi kommer hjem.

Vi havde en god snak om det efter de første uger. Vi talte om, at vores søn ikke skulle sidde og kigge på os bag en skærm – det er sgu ikke ferie-nærvær. Samtidig ville vi også have lov til at tage tid til egne ting.
Vi lod mærke til, at selv om den ene var i poolen med ham og gav ham fuld opmærksomhed, så blev han ved med at dreje hovedet mod den, der sad ved bordet og skrev på computeren – og stirrede på denne. Og samtidig blev tiden bag computer/mobil trukket unødigt ud, fordi man hele tiden bliver forstyrret.
Så nu har vi lavet nogle fine ferie-regler, der kan rumme det hele:

– Når vores søn er vågen, er vi som hovedregel sammen med ham og hinanden og får max ud af den tid, vi har fået lov at få her sammen
– Hvis jeg gerne vil “arbejde” (fx skrive det her), så går jeg et andet sted hen og tager en times total effektiv skriveri, mens min kæreste hygger med vores søn, så mor-bag-computeren ikke strækkes ud over længere tid end nødvendigt, og han ikke har fokus på det
– Når sønnike sover, så kan vi voksne få kvalitid sammen eller vi kan lave lige, hvad vi har brug for hver især

Det har været super at få forventningsafstemt og få overvejet, hvordan man vil bruge sin dyrebare-rejsetid, og det kan anbefales lige at gøre 🙂

Poolen i vores Pool Studio, Lovina
Poolen i vores Pool Studio, ‘The Damai’

20.11.2016 – LOVINA
Vi befinder os nu på luksusstedet The Damai på nordbali. Det skal understreges, at der er masser af billige muligheder på Bali, men hvis man har lidt ekstra penge, bør man treate sig selv med nogle dage her eller måske bo billigere i Lovina og så blive kørt op til deres restaurant, som er kendt for deres mega lækre mad og smukke udsigt. Vi fik The Damai anbefalet af andre, der havde været på barselsrejse her. Vi har valgt at tage en uge her og så næste uge køre low budget, hvor vi skal bo for 1500 kr. for en hel uge.

The Damai ejes faktisk af en dansker, der købte det for tyve år siden, da de fleste hoteller lå på sydbali. Det ligger oppe på en bjergskråning midt i natur og jungle – og med havudsigt. De dyrker deres egen mad i små haver, som man går rundt imellem. Og så er villaerne smukt indrettet, forskelligt dekoreret med gamle antikviteter og halvdelen er med egen pool. Man kan også bo i en lille garden-villa og bruge fællespoolen ved restauranten.

Solnedgang på The Damai

Pool og jungle
Vi bor i et såkaldt pool studio, og det er helt fantastisk. Her er ro, og overordentlig smukt. Og vores søn elsker både pool og badekar. Det skal dog lige pointeres, at poolen er lidt for kold til en baby. Jeg ved ikke, om det er fordi vandet kommer fra en kilde eller fordi junglens træer skygger lidt for solen, der ellers kan varme det op. Men det er lidt skidt, når baby fluks hiver de små fødder til sig ved mødet med vandet.

Servicen er (igen) her helt i top, og personalet er SÅ søde. De leger gerne med vores søn, når han har spist færdig og begynder at kede sig, mens mor og far stadig sipper vin og nyder gourmet-maden. Men det oplever vi mange steder, at de gør. Så får man lige lov at nyde maden og samtidig smile til sit barn, der hygger sig. Med en bunke legetøj hygger han sig dog også tit på gulvet ved bordet.

Varme, sol og solbriller
Før vi tog afsted tænkte vi meget over, hvordan han skulle klare varmen her, men det er gået over alt forventning. Han lever også mest i ble i skyggen. Der er heldigvis en god stor skygge på vores Baby Jogger, og vi bruger selvfølgelig uv-dragt og hat, når han er i poolen. Hvis han ikke lige gider drikke vand, så putter vi lidt appelsinjuice i – mange steder kan man få friskpresset uden sukker – hellere at han får drukket en masse. Og så har vi en transportabel blæser med.

En anden sjov ting er disse solbriller🙂 Det giver jo god mening, at hans øjne også skal beskyttes, men han er dog ikke så god til at beholde dem på, og forældrene kan ikke stoppe med at grine, fordi han ser så tough ud! De er lavet i Australien, hvor det faktisk er et lovkrav, at babyer skal have dem på i den stærke sol.

Prisvindende mad
Maden på The Damai skal nævnes! Den er meget omtalt og prisvindende. Ift danske priser er den ikke dyr, men det er den ift balinesiske. En hovedret med en hel hummer koster fx 220 kr. og de fleste hovedretter koster 160 kr. Maden på Bali er generelt rigtig lækker, og de forstår mange steder at servere den æstetisk, men på The Damai er det virkelig lækkert. Der kræses om det hele, alt er hjemmelavet/hjemmebagt og hjemmehøstet i deres egne haver.

Maden på The Damai er helt fantastisk gourmetmad

Babymad eller Mie Goreng
Vi tog syv poser babygrød med hjemmefra, hvilket har været super, for så har vi altid noget at give ham. Vi lader ham også smage en masse på maden hernede. Men det er fedt at kunne supplere med en skål grød eller at han kan blive spist af, selvom det ikke lige passer med, at vi sidder på en restaurant. Man kan også købe grød her på Bali, så det har vi suppleret med.
Det har også været guld værd, at vi har medbragt egen skål, ske og kop, så vi altid blot skal skaffe kogt vand. Vi har været meget glade for KidsMe skålen med sugekop og låg. Låget gør, at vi kan hælde pulver i skålen hjemmefra.

At skifte ble på smal træbåd
Her på The Damai slapper vi mest bare af, spiser god mad, leger i poolen, går ture i den store jungle-have, og så har vi været ude og se delfiner! Der er masser af dem i Lovina. Og ja, med baby-skribent-hatten på, kan jeg fortælle, at man godt kan skifte ble på en lille smal balinesisk træbåd;-) Tag afsted om morgenen kl. 7:30 og ikke kl 6 som mange andre turister – så skal I ikke vække jeres baby (ingen grund til det, vel!), og I slipper for helt så mange andre både, der er ude og se de smukke dyr.

Delfiner ud for Lovina

Alle vil sælge noget i Lovina
Selve byen Lovina giver jeg ikke meget for. Den ligger smukt ud til havet, men den er turistet på den ikke charmerende måde (jeg er sikker på, at Kuta sydpå er værre, men den tager vi slet ikke til).
Hvor Pemuteran, som vi kom fra – se første artikel om at rejse til Bali med børn – var meget lokal, har lovina det der ubehagelige over sig, hvor alle vil sælge dig noget.
I Pemuteran ville folk bare gerne tale med dig, men her ved du, at de på et tidspunkt i samtalen vender det til at ville sælge noget. Det er øv, især når der står tre rundt om dig, og alle vil sælge et eller andet. Det er så ambivalent, for det er jo deres levevej, men nu havde vi nok vænnet os til, at balineserne er venlige og nysgerrige af ægte hjerte.

fullsizerender

Baby = mange ting!
Det ved alle forældre – altså det, der står ovenfor her. Derfor ser vi også ofte vores klapvogn pakket til med ting i kurven. Og derfor er vi virkelig glade for denne lille taske til at hænge på styret fra Diono!  Der kan vi lige have pungen, en ekstra sut, solbriller og lignende. Og så er der i hver side kopholder, som her bruges til vandflaske og sutteflaske med vand. Det er genialt, fordi det ofte er svært lige hurtigt at finde noget i alle vores poser i kurven under vognen. Og så kan den klappes helt flad i kufferten, når vi skal fra sted til sted.

26.11.2016 – AMED
Amed er en lille kystby, hvor balineserne har forstået at placere hovedvejen et stykke væk og så lade små veje bugte sig langs hoteller, home stays, private boliger og restauranter. Amed minder om Pemuteran i stemning – men Amed er smukkest. Det er en fiskerby, hvor små lave hoteller ligger side om side med private boligkvarterer, så man ser det virkelige liv.

Smukke Amed

Her prøver folk ikke at sælge dig noget hele tiden som i Lovina. 50 meter fra strandkanten kan man snorkle på koralrev, hvilket er perfekt med børn, der enten selv kan snorkle eller hvor den ene sidder med baby på stranden, og den anden snorkler. Vi har den sødeste kvinde på vores hotel, der gerne holder øje med vores sovende baby, mens vi snorkler eller får massage. Det er helt perfekt og en relation, der nemt opstår på Bali. Nu hvor vi har rejst på Bali i over tre uger, har vi fundet ud af, at det kan man sagtens. De er så søde, børneglade og høflige. Og vi aftaler bare med dem, at de skal råbe højt, når han vågner.

Dengue-myg!
Her er ikke malaria på Bali, men her er denguemyg, så undgå at blive stukket. Vi har fået et tip fra de lokale; kokosolie kogt med lemongrass – en tjeners mor har lavet en til os, hvori hun også har kommet en særlig blomst. De bruger det på deres egne babyer, fordi myggespray ikke lige er noget for babyhud. Vi smører ham i det, og det lugter rigtig nok underligt.
Til gengæld sprayer vi hans myggenet til klapvognen samt sengen/teltet med myggespray!

Spild af rejsedage
Faktisk boede vi en enkelt nat på et hotel her i Amed, hvor vi ikke var glade. Vi blev enige om, at det var spild af tid, når vi nu er her. Stedet lå en del uden for byen, og der var en underlig stemning af at have givet op – både blandt personalet og på værelserne. Vi besluttede at tjekke ud næste dag og tage ind til Amed by (det er bare en vej med huse langs med) og finde noget andet. Nu hvor vi har bestilt alt hjemmefra, fordi det er nemmest, når man rejser med børn, synes vi, det var helt sjovt at gå rundt og skulle vælge.

Snorkelling fra strandkanten
Til sidst fandt vi “Amed Beach Villa”, der er blot to værelser helt nede ved havet, og slet ikke sælger sig selv godt nok på billederne på hjemmesiden. Det ejes af en ældre australsk mand, der tilfældigvis i disse uger bor i den ene hytte. Her er dejligt intimt, og vi har poolen for os selv. Han er hyggelig at sludre med. Og hver morgen kan vi stå og se fiskerne komme ind, og op ad dagen kan vi se folk snorkle og dykke 50/100 meter ude.

I dag gik vi ned på stranden ved solnedgang, og mødte en helt særlig stemning; en flok lokale fiskere sad i rundkreds og snakkede om dagens høst, mens de fixede deres net. Deres nøgne unger badede lystigt i havet, mens solen gik ned bag ved den store vulkan i baggrunden. En hane listede forvirret forbi, og en sub-surfer skubbede sig ihærdigt fremad længere ude. Kan I forestille jer det?!

Gili Meno

3.12.2016 – GILI T.
Glædelig jul! Selvom jeg har medbragt en lille nissehue og sukker-snebolde, så er det så langt fra jul. Hinduerne fejrer det ikke, så det er meget fjernt, men så må vi jule ekstra fra den 16. december tilbage i DK.

Vi er havnet på Gili T., og set i bakspejlet ville vi nok vælge Gili Meno eller Gili Air i stedet – vi har været en endagstur på Meno, og der er mere uspoleret der – ikke så party;-) Nå, det så er sagt, så er Gili T. den eneste ø med en lægeklinik, hvilket vi lige har brugt i dag, da min kæreste fik ørebetændelse.

Bo dog ud til vandet. Vi bor midt på øen for at komme væk fra larmen, men vestkysten er meget fredelig og slet ikke ungdoms-agtig. Og så ligger der et faktastisk spisested “Casa Vintage Beach” – caribisk mad, SÅ lækkert!

På Gili er der ingen biler, kun hestevogne. Så vi cykler rundt med vores søn i Performance bæreselen fra Ergobaby (dejlig let og åndbar, perfekt).

Fast boats herover er meget kritiserede, men vi tog med “Freebird Express”, der fik gode anbefalinger på Tripadvisor, og vi melder os til det positive kor med dem!

Nu vil jeg bare nyde de sidste dage – og håber I kan bruge vores rejsebeskrivelser og tips! Kom endelig med jeres egne i kommentar-feltet her nedenfor:)

FÅ GODE RÅD TIL FLYTUREN HER

15 tanker om "Rejs til Bali med børn – part 2"

1. Hej Maria

Tak for de to super artikler omkring Bali. Min kæreste og jeg overvejer også selv at tage afsted, men har været en del i tvivl, mest af alt pga den lange flyvetur og tidsforskellen. Vi har haft en del problemer med søvnen og har bl.a. – som jeg også kan se I har – været en tur på barselshotellet. Det er blevet en del bedre, men er lidt bekymret for om vi nu kommer helt ud af rytmen. Og hvor han skal tage sine dagslure når han er vant til at sove i barnevognen.

Ville spørge dig om to ting
    Ville høre dig hvad det er for en lift i brugte på flyet? Og var det den I har brugt i klapvognen? Vores søn vil være 9 måneder når vi rejser så skulle gerne være en der er lang nok.

En anden ting. Vi har 3 uger alt i alt og havde tænkt at tage til Ubud, Amed og så Uluwatu sydpå. Hvis I ‘kun’ havde 3 uger hvilke steder ville du så prioritere ud fra din erfaring??

Tak:-)

Vh Elise

2. Hej Maria

Tak for dine super gode indlæg, som har været en fornøjelse at læse. Jeg har først termin til april, men vi overvejer at slutte barslen med 4 ugers rejse i jan 2018.
    Vi overvejer Sri Lanka, men Bali har også tidligere været drøftet.. Vi har flere gange været 3-4 uger i Asien med rygsækken og kender vores “normale” prisniveau for en sådan tur. Men hvad koster det egentlig at være på “barsels-tur”? Man vælger vel typisk lidt dyrere overnatningssteder, mere komfortable måder at komme fra A til B mm…?

Mvh Lykke

1. Hej Lykke, dejligt du kan bruge det!
      Det korte svar er ja! Vi boede helt sikkert lækrere steder end normalt. Og i stedet for den lokale bus, bookede vi biler til at hente bringe. Og så gik vi meget rundt. Men ja, det er ikke fedt med en baby på et uhumsk hotel. Og så kan du komme langt med pengene på Bali. Vi valgte at skrue højere op end nødvendigt, for at opleve den luksus man netop kan få på Bali, selvom man ikke er stenrig, så det kan sagtens gøres billigere og stadig lækkert end vi gjorde.

Mange hilsner Maria

1. Hej igen
        Tak for dit svar 🙂
        Kan du ca give et dags-budget (overnatning, transport, mad?) for jeres tur?

I øvrigt overvejer vi at drage afsted i januar, som jo er “vådsæson”, men det er nov-dec vel også, hvor I var afsted? Hvis jeg ser vejrprognoserne her i januar, ser de meget regnfulde ud, men hvordan oplevede i nov-dec?

Har I øvrigt kikket på Trivago siden dit svar – og hold da op nogle lækre steder man kan bo for forholdsvis få penge 😉

/Lykke

1. Hej Lykke

Uh det er rigtig svært med et dagsbudget, for du kan vælge at spise for 15 kr ved de små lokale steder og 200 kr på gourmetsteder – ofte vil en hovedret nok lande på 40 kr på en alm restaurant.

Boliger svinger også meget alt efter standard.

Vi kunne godt mærke skiftet fra Nov til dec, hvor det begyndte at regne mere.
          Ofte kun 1-2 timer midt på dagen, men der var også dage med meget regn.

Håber I får en fantastisk tur!
          De bedste hilsner Maria

3. Hej Maria.

Min kæreste og jeg har netop bestilt rejse til Bali til sommer med vores datter som bliver 7 måneder ved afrejse. Vi har været glade for at læse dine indslag om jeres tur til Bali og er glade for alle dine gode råd.
    Da vores datter (hun er vores første) kun er 8 uger pt, så kender jeg ikke meget til det mad en 7 måneder gammel baby skal have. Så jeg håber du kan hjælpe mig 😀

– Hvordan tænker du, at mulighederne for at give hende mad (udover medbragt grød) er på Bali? Vi skal udelukkende bo på hoteller hvor vi ikke har eget køkken og jeg er meget i tvivl hvorvidt det kan lade sig gøre at sikre sig, at hun får andet mad end grød? Håber meget du kan hjælpe os.

Mange hilsner fra Katrine

1. Kære Katrine

Dejligt du kan bruge mine artikler – der ligger to om Bali + en med gode tips til flyturen😊

Jeg skriver om mad i en af artiklerne + i kommentarfeltet et sted. Der skriver jeg blandt andet, at vi faktisk fandt butikker med babygrød, hvis I løber tør. Det er vildt praktisk med pulvergrøden, fordi man altid lige kan bikse noget sammen. Vi havde en rejse-elkedel med!
      Men vi lod ham også spise af vores mad. Der er så meget lækkert mad dernede, så han spiste en masse ris, kartoffel og fisk etc. Vi lod ham smage på det hele og han elskede det.

Vi var der i 6 uger, og han havde kun en smule mavebøvl i to dage. Så lad endelig jeres datter spise af jeres mad. Vi havde medbragt en skål, ske og lille kop hjemmefra, som vi altid havde med.

Håber det hjalp – ellers skriv endelig igen😊

4. Hej Maria
    hvor er det fedt, at du deler din erfaring:-) Jeg skal rejse i nov. med min mand og 5mdr. gamle datter, og vil rigtig gerne til Gili Meno eller Air. Hvordan vil du anbefale at vi kommer derover fra hovedøen?
    Mvh. Terese

1. Kære Terese
      Dejligt du følger sitet!
      Glæd dig til Bali. Der er mange både, der sejler derover – vi tog fra den lille hyggelige fiskerby Amed vist med Bluewater Express – vi tjekkede anmeldelser på Tripadvisor. Generelt får bådene ikke for gode anmeldelser, så vi tog bare den med de bedste, og det var en fin tur. Vi havde en baby-redningsvest med fra Dk, og det var vi generelt glade for;-)
      Der går vist også en større færge fra Bali til Gili Trawangang, som man kan tage!
      Rigtig god tur.
      Dbh Maria

5. Dejligt med så skønne artikler om Bali Maria, det hjalp til at vælge vores destination! Så vi smutter til Bali i december med vores 8 mdr (på det tidspunkt) gamle pige 🙂

Har du skrevet artiklen med rejse-hjælpemidler til baby? Jeg kan nemlig ikke finde den!
    Hvad vil du anbefale mht klapvogn? Vi har en Bugaboo cameleon kombi vi i første omgang har tænkt at tage med med klapvognsdelen, men vil du anbefale en paraplyklapvogn istedet? Hvor fremkommeligt og nemt er det at køre med klapvogn?
    Alle jeres destinationer på Bali lyder skønne. Vi har 8 dage til at starte med i Lovina og derefter 8 dage som stadig ikke er planlagte. Vi har selv tænkt Ubud, fordi vi vil have lidt liv (by, cafeer, hyggeligt osv). Har du måske et sted du især vil anbefale af dem, hvor I boede?

Mvh Linnea

1. Hej Linnea, dejligt du læser med, og at I skal til Bali – så skønt sted at rejse med en baby!
      Du kan læse om vores valg af klapvogn i disse to artikler:
      http://mor-skab.dk/pak-dette-til-flyvetur-med-baby/ + http://mor-skab.dk/rejs-til-bali-med-boern/

Vi synes, det var rart ikke at have en af de dyre vogne med, og denne er lavet til at rejse med og har en tilhørende rygsæk, dejligt nemt. Det er ok nemt at køre med klapvogn – dog brugte vi også bæresele en del fx på stranden, i rismarker etc.

Lovina by er ikke særlig rar – meget turistet og de lokale vil alle bare sælge og sælge. Men hvis I bor der på et resort i området fx The Damai, så er området lækkert. Men der er ingen grund til at tage ind til byen 😉 Ubud er også ret turistet, men trods alt hyggeligere! Det er svært at anbefale byerne, for det kommer meget an på, hvad man vil, men jeg synes, Gili øerne var fantastisk med baby. Fiskerbyen Amed var dejlig lokal. Seminiyak var et fedt sted at slutte, da det var by med fede butikker og lækre restauranter – men vi havde også 6 uger på Bali – med kun 14 dage ville jeg nok prioritere noget strand og rismarker fx 4 dage på Ubud Padi Villas lidt uden for Ubud med privat pool med udsigt over rismarkerne, forbi UNESCO-rismarkerne midt på øen på vej til et resort ved Lovina (The Damai er fantastisk – dyrt, men hvis man vil forkæle sig selv i nogle dage fx. Kender ikke andre steder deromkring, men lad som skrevet være med at prioritere Lovina by, den er IKKE hyggelig) og så en uge på Gili Air med ren afslapning, strand og havskildpadder (alt det modsatte af DK) – vi sejlede fra Amed.
      Rigtig god tur!
      Dbh Maria

6. Hej Maria,
    Rigtig skønne og brugbare artikler! Dem har jeg nydt at læse og finde inspiration i:)
    Fik I specifikke rejsevaccinationer inden afrejse?
    Med venlig hilsen
    Laura

1. Hej Laura
      Dejligt du læser med!
      Du kan læse mere on vaccine i kommentarerne under den første rejseartikel: http://mor-skab.dk/rejs-til-bali-med-boern/
      Vi fulgte vores læges anbefalinger og fik alle vaccination mod Japansk Hjernehindebetændelse. Men læs mere i kommentarerne, hvor jeg og to andre læsere skriver sammen om det:-)
      Rigtig god tur – NYD det!