Cykelanhænger: På tur med to

Af Maria Lyngsø Hougaard

København er cykelby. En ladcykel eller cykelanhænger med børn, hund eller møbler er jo nærmest turisternes yndlingsmotiv af “en rigtig københavner.”

Som forældre til nu to små drenge begyndte vi også at tale om muligheden for cykelture ud i det blå med børnene i en vogn. De kan jo sagtens sidde i cykelsæder på selve cyklen, men hvis jeg skal alene på cykeltur med dem begge, så vil jeg ikke turde have én både på cykelstolen bagpå og én foran – bare det at bevare cyklens balance (og når børn så også synes, det er sjovt at sidde op hoppe lidt, scary). Og hvad med strandtøjet eller madpakkerne?

Forventninger
Vores erfaring fra tidligere er, at en almindelig ladcykel kan være ret tung at køre på – og en i topklasse med el koster jo det samme som en lille (brugt) bil, så istedet kom cykelanhængere ind i vores søgefelt. Cykelanhængere kan fås i et helt andet prisleje.

Inden vi købte én var de (forventede) plusser, at en cykelanhænger nemt kan tages af og på en almindelig cykel, så man fx selv kan stille den et sted, og så kan den anden forælder hente den (og børnene). Og man kan derfor cykle afsted uden anhængeren, hvis den alligevel ikke skal bruges. Den kan også laves om til søskende-klapvogn og løbecykel. Vores forventede minusser var egentlig kun, at man har børnene bagved sig og ikke foran, hvilket både giver lidt mindre på hyggekontoen… og måske sikkerheden eller hvad?

Der er rigtig god højde i Winthers kabine

Valget faldt på en Winther
Vi valgte en Winther Dolphin XL (som der kommer en ny udgave af til foråret) efter at have prøvekørt den og en anden meget populær cykelanhænger. Winther vandt grundet anhængerens højde inde i kabinen. Med cykelhjelm kommer der nemlig god højde på børnene, og det er bare fedt, hvis anhængeren kan bruges til børnene bliver ret gamle. Og så er Winthers også en af de smalleste vogne på markedet, hvilket er ret fedt på cykelstien.

Dolphin er minimalistisk og stilren – i hvert fald i den sorte udgave, som vi har valgt. For øget sikkerhed sætter vi deres gule vimpel på og overvejer også mere refleks på anhængerens bagside (de gamle modeller har en gul-refleks bagklap – men der er stadig reflekser på kalechen). Andre mærker laver vognene i pangfarver, hvilket virkelig giver god mening i trafikken, men vi bruger den også en del som søskendevogn, og der er det altså lidt fedt, at den også er pæn!

Der er god søskende-underholdning, når man sidder sammen

Multifunktionel vogn
Ungerne er vilde med den. De synes, det er top underholdning at sidde i vognen og kunne hygge sig med hinanden. De griner og fjoller. Og selvom de ikke sidder lige under mit ansigt som i en ladcykel, så man kan snakke og pege på det, man ser, så kan jeg godt give dem lidt beskeder bagud med høj stemme. Og de hygger sig rigtig meget sammen.

Jeg har også brugt den som søskendevogn, så jeg kan gå på tur med begge børn i en vogn – for selvom man er 3 år gammel, kan “benene altså godt falde af”, når man skal længere omkring.
Da vi modtog vognen var Svend ca 4 måneder gammel, og der puttede jeg ham til lur inde i vognen i en blød lift fra Najell, som jeg stillede i vognens babyindsats, når vognen stod stille. Men nu er han stor nok til at kunne sove i selve vognen.

Vi gentog i juni succesen med at bruge den som søskendevogn til årets Cirkus Summarum ved Amager Strand, hvor jeg så cyklede med ungerne i vognen derud, koblede vognen af cyklen, puttede forhjul på og gik ind på pladsen med den som søskendevogn, hvori Svend blev puttet til lur, mens Anker styrtede rundt og nød forlystelserne. Genialt! Hvis det havde været en ladcykel, skulle vi have slæbt en barnevogn med i den. Jeg elsker, når ting er multifunktionelle.

Regnslaget kan trækkes tilbage, så det kun er myggenettet, der dækker

Praktisk af og på
Når vi er på tur, er det virkelig smart, at vi begge kan have en kobling på vores cykler, så det ikke nødvendigvis er den samme, der skal cykle med anhængeren.
Vi har ikke prøvet det endnu, men når barslen slutter, og vi skal til at aflevere ungerne, så kan en af os køre afsted med cykelanhængerne (og ungerne) og stille den det sidste afleverings-sted, hvor den anden så kan samle den op og hente børn. For det er altså rart at kunne køre på job uden vogn/lad, når den nu ikke skal bruges.

Køre-glæde
Jeg skulle lige vænne mig til at cykle med den. Selvfølgelig kan man mærke, at man har fået “bagage” på. Cykelanhængeren er let, men med børn i vejer den selvfølgelig, men ikke noget, der gør noget. Det føles lidt sjovt over vejbump, hvor anhængeren lige skal hives med på efterslæb.
Min nabo kører stadig indimellem med sine børn på 10 og 7 i en cykelanhænger. Jep! Det lyder vildt og er også på allersidste vers, siger han, men han har forklaret, at de har brugt den meget, hvis de for eksempel er hos nogle venner en aften og skal hjem, for så kan ungerne bare lægge sig til at sove på hjemturen i vognen.

Man kan få en “garage” til vognen, hvis den skal stå ude

Plusser og minusser ved Winther
+ Højden på 76 cm i kabinen er et kæmpe plus. Og så er vognen alligevel blandt de smalleste med sine 80 cm, hvilket er fedt på cykelstien. Looket er enkelt og elegant. Winthers cykelanhænger har også et bagagerum på 60 liter, så man kan have noget med til turen eller handle. Bunden i anhængeren er af hård plast, hvilket er rigtig rart, når der kommer beskidte støvler op i vognen.
Det er et minus, at sæderyggene ikke kan lægges ned hver for sig. Du lægger hele ryggen ned på samme tid. Med vores børns aldersforskel er det dog gået fint, idet den lille har sovet lur, når vi alligevel er kommet til destinationen, og storebror er ude af vognen. Men ellers tænker jeg, at man må sige til storebror, at han også lige kan ligge ned og tage en slapper med en bog eller noget. Men det er efter vores mening vognens eneste minus, og for os var dens kabinehøjde alligevel vigtigere.

Hvad angår vores tanker om sikkerhed, så skulle den være helt fin med en cykelanhænger. Alu bøjlerne på Dolphin XL, der går hen over børnenes hoveder, er en vigtig sikkerhedsfeature ved Winthers produkter – mange andre anhængere har ikke den samme styrke i bøjlerne, da de der blot er beregnet til at holde kalecherne, men her også er en sikkerhedsfeature.
Du kan også gøre en række ting for, at sikkerheden er i top –se Forbrugerrådet Tænks gode råd her.

Vi er rigtig glade for dette nye transportmiddel i vores vognpark. Vi oplever faktisk, at det for børnene er en happening i sig selv at køre en tur i den. Faktisk så meget, at Anker på 3 år forleden flegnede totalt over, at han skulle op og sidde i sin gamle cykelstol på min cykel. Pludselig synes han, at den var alt for højt oppe, og han fik en pludselig højdeskræk – jeg ved ikke, hvor den kom fra:-)

På tur med Winther Dolphin XL cykelanhænger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *