Af Camilla Anderson, mor og kandidat i pædagogisk antropologi
Det er eftermiddag, og du henter din datter i vuggestuen. Da du spørger pædagogen, om det har været en god dag, ser hun op på dig med et alvorligt, men medfølende blik i øjnene og siger ”Ja, men hun har bidt et af de andre børn i dag”.
Et lignende scenarie udspiller sig hver dag for forældre over hele landet, og for nogle børn er dét at bide en del af deres naturlige udvikling. Men hvorfor bider børn? Og vigtigst af alt; hvad kan man som forældre gøre, hvis ens barn begynder at bide enten hjemme eller når det bliver passet?
Derfor bider børn
Det er især børn i 0-3 års alderen, som bider, og årsagerne kan være mange. Ifølge sundhedsplejerske Helen Lyng Hansen (forfatter til flere bøger om børn og deres udvikling – fx ’Helens bog om dit barns udvikling’ og ’Helens bog om børn og opdragelse’ m.fl.) skal man ofte finde svaret i, at barnet mangler sprog. Det kan have svært ved at sætte ord på sine tanker og følelser, og når barnet mangler ord, kan det reagere ved at bide.
Et barn kan sagtens have et godt ordforråd og være dygtig til at tale, men stadig have svært ved at sætte ord på de større følelser. Eksempelvis mestrer børn i 0-3 års alderen endnu ikke at udtrykke følelser som ”jeg føler mig uretfærdigt behandlet”, ”jeg føler mig overset” eller ”jeg føler mig trængt op i en krog”, og kan derfor ende med at bide i afmagt over ikke at kunne udtrykke deres frustration.
Ifølge Helen Lyng Hansen er der typisk følgende syv situationer hvor børn bider:
1. Dit barn kan bide, fordi det føler vrede, fx hvis et andet barn har taget dets legetøj.
2. Dit barn kan bide i forsvar. Det kan være situationer, hvor barnet føler sig trængt op i en krog.
3. Dit barn kan bide, fordi det ikke føler, at det bliver set eller lyttet til. Det er altså en måde at forsøge at få din opmærksomhed.
4. Dit barn kan bide, fordi det virker. Barnet fornemmer, at hvis det bider, så får det dén reaktion, som det søger.
5. Dit barn kan bide af erfaring. Nogle voksne reagerer voldsomt første gang et barn bider, og kan fx finde på at gribe til yderligheden at bide igen, for at vise barnet at det gør ondt. Men det kan faktisk have den modsatte effekt end den ønskede, fordi man dermed viser barnet, at det er i orden at bide hinanden.
6. Dit barn kan bide som imitation af andre børn. Børn lærer af hinanden og efterligner hinanden på godt og ondt. Derfor ser man ind imellem, at flere børn bider fordi de spejler sig i hinanden og deres måde at agere på.
7. Dit barn kan bide, fordi det har fået rollen, som dén der bider. Dit barns adfærd kan blive forstærket af forventninger og gentagne irettesættelser.
Desværre ses det også ind imellem, at børn bider impulsivt. Dvs. at det kommer ud af den blå luft, hvor ingen rigtig kan forklare hvorfor. Børnepsykolog Margrethe Brun Hansen understreger dog, at der er forskel på de bid, som din 0-1 år gamle baby leverer, og dem, som din store tumling forvolder:
”Din baby kan godt komme til at smække gummerne sammen, når hun ligger ved dit bryst, men det er ikke ment som et bid. Det skyldes blot, at små børn udforsker alting med munden.” siger hun: “Hvis det sker, skal du blot tage barnet fra brystet og sige ”nej” og derefter lægge det til igen.”
Dette kan du gøre, hvis dit eget barn bider.
Når et barn bider, er det vigtigt, at vi voksne reagerer. Men det er ikke ligegyldigt hvordan. Hvis vi reagerer meget voldsomt og råber og skælder ud, så risikerer vi ifølge Helen Lyng Hansen blot at forstærke problemet. Det vigtigste er, at man forsøger at forhindre at barnet bider. Derfor skal du holde ekstra øje med barnet og prøve at finde ud af, hvilke situationer det bider i, og hvilke følelser i barnet, som fremprovokerer dets bid. Når du ved hvornår det sker, har du bedre mulighed for at gribe ind før det sker.
Derefter skal du forsøge at hjælpe dit barn med at udtrykke sine følelser i situationen verbalt. Når og hvis du kan se, at dit barn bliver ked af det, bange eller vred, så hjælp ham/hende med at sætte de rigtige ord på sine følelser i situationen. Sig fx “du bliver bare så vred, når…” eller “uh, du blev helt bange”. Er dit barn i en konflikt med et andet barn, og skal derfor til at bide, skal du hjælpe med at løse konflikten og guide dem videre i legen. Konflikter i 1-3 års alderen handler ofte om, at børnene vil lege med det samme legetøj. Du kan derfor fx vise dem at de kan deles, eller foreslå at de kan have hvert deres stykke legetøj. Husk at sætte ord på imens. På den måde kan dit barn stille og roligt lære, at man kan udtrykke sine følelser med ord i stedet for at bide.
Hvis du ikke nåede at gribe ind
Men selvom du er en opmærksom forælder, som har spottet i hvilke situationer dit barn bider, og forsøger at forhindre, at det sker, så kan uheldet alligevel være ude ind imellem. Og hvad gør man så?
Både Margrethe Brun Hansen og Helen Lyng Hansen er enige om, at det stadig handler om at sætte ord på situationen og på børnenes følelser. Både ift. dét barn som har bidt og dét som er blevet bidt. Det er vigtigt, at begge børn føler sig forstået og mødt. Børn under 2 år har svært ved at forstå, hvorfor andre børn græder når de bliver bidt, siger Helen. Det er de først ved at lære. Derfor er det vigtigt, at du fortæller dit barn hvorfor det andet barn bliver ked af det. Sig fx “det gør ondt at blive bidt, det er derfor hun græder. Vi skal trøste hende”. Hvis barnet der har bidt godt ved, at det er forkert, kan man fx sige “Åh, du kom til at bide, det er ikke rart. Næste gang skal du prøve at sige stop i stedet for at bide”. På dén måde får barnet en anden handlemulighed end at bide, hvis en lignende situation skulle opstå igen. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt at trøste det barn, som er blevet bidt, og fortælle begge børn, at det er forkert at bide. Børn skal lære, at dét de gør ved andre børn ikke altid er rart og derigennem lære at lade være, mener Helen.
Margrethe Brun Hansen foreslår derudover, at man også kan lade barnet vide, at det kan kalde på dig eller en anden voksen, i stedet for at bide, hvis det står i en svær situation. Hun tilføjer, at hvis dit barn har bidt mens det var i vuggestue eller et andet sted uden dig, kan det ikke nytte noget at tale med barnet om det, hvis du henter det flere timer efter, for der har det sandsynligvis glemt episoden.
Lad os slutte af med en beroligende bemærkning fra Margrethe Brun Hansen:
”Det er ikke sjovt at være mor til et barn, der bider. Men fortvivl ikke. Det er faktisk helt almindeligt, at små børn bider. Så stop med at spekulere på, hvor du har spillet fallit som mor, siden dit barn bruger tænderne lidt for meget til at kommunikere med for tiden. For det sker ganske ofte, at de små bruger tandsættet.”
Kilder: Netsundhedsplejerske.dk og alt.dk
hej jeg har et spørgsmål.
jeg har en dreng på 17 måneder som bider i vuggestuen det er ikke hver dag men det forekommer i perioder.
vi har prøvet at tale med pædagogerne om de kan være mere obs på ham og prøve at se om der er er mønster. indtil videre intet mønster. Han kan ikke snakke endnu så det handler måske om manglende sprog og den reaktion/opmærksomhed han får når han bider.
Nu har vuggestuen foreslået os, at de vil give ham en sut (han bruger ikke sut) eller en bide ring og så sige at dette er i orden at bide i.
Hvad er din holdning til det forslag som vi har fået?
hilsen en lidt fortvivlet mor til et bidebarn
Kære Katrine.
Jeg vil allerførst henvise til det sidste citat i artiklen. Det er helt almindeligt, at små børn bider, så fortvivl ikke. Prøv derfor at lade den dårlige samvittighed, som vi mødre ofte har, ligge for en stund. Din søn er med sine 17 måneder lige midt i den periode, hvor børn ofte bider, og pludselig en dag gør han det ikke mere. Det er altså en fase i hans udvikling, som han skal igennem på bedst mulig vis. Dvs. med mindst mulig skade på andre børn, og uden at han kommer til at føle sig forkert.
Det optimale vil være, hvis pædagogerne i din søns vuggestue kan finde et mønster i hvornår din søn bider. Hvis de er i tvivl om, hvad de skal se efter og hvordan de skal reagere på det, kan du evt. lade dem læse artiklen her.
Du spørger, om min holdning til at give ham en sut eller en bidering. I rigtig mange vuggestuer er der for lidt personale ift. antallet af børn. Når man vælger at give en sut til et barn som bider, er det derfor ofte som en form for ”brandslukning”. Dvs. at man primært gør det for de andre børns skyld, fordi der ikke er voksne nok til at være på forkant med det barn som bider. Det kan være en fin midlertidig løsning, hvis det er et barn som allerede bruger sut i forvejen. Men at give din søn en sut, når han i forvejen ikke bruger sut, vil højst sandsynligt ikke have nogen virkning. Sandsynligheden for at han bare vil spytte den ud igen, er temmelig stor. Hvis han alligevel tager den til sig, så har du til gengæld derefter et barn som bruger sut, hvilket i sig selv kan skabe nogle andre udfordringer bl.a. for den sproglige udvikling (Læs evt. artiklen ”Slut med sut!” her på mor-skab.dk).
En bidering er derimod en anden sag, fordi det ikke giver de samme udfordringer som sutten, og det er da et forsøg værd, hvis der ikke kan findes et mønster i bideriet.
Held og lykke og skriv gerne tilbage hvordan det udvikler sig.
Venlig hilsen Camilla Anderson.